Nazistowski mistycyzm WT-SST-NM
Tematyka zajęć
1. Mistyczne źródła nazizmu
1.1. Ruch volkistowski
1.1.1. Niemiecki chrystianizm
1.1.2. Neopoganizm
1.2. Rodowód intelektualny Trzeciej Rzeszy
1.2.1. Geneza koncepcji narodu i rasizmu
1.2.2. Neoromantyczny obraz wodza
1.2.3. Państwo totalitarne i teoria przestrzeni życiowej
2. Mistycyzm w nazistowskiej doktrynie
2.1. Powstanie NSDAP
2.1.1. Towarzystwo Thule
2.1.2. Niemiecka Partia Robotnicza (DAP)
2.2. Zasadnicze komponenty mistycyzmu partyjnego
2.2.1. Antysemityzm Dietricha Eckarta
2.2.2. "Mit krwi" Alfreda Rosenberga
2.2.3. Światopogląd Adolfa Hitlera
2.3. Rozwój mistycyzmu w teoretyczno-politycznych zasadach nazizmu
2.3.1. Nazistowska interpretacja historii
2.3.2. Przywódca i elita
2.3.3. Pojęcie wroga, walki, ofiary
2.3.4. Mistycyzm krwi i rasy
2.3.5. Volk, państwo, idea Rzeszy i wielkiego obszaru
3. Społeczne formy oddziaływania nazistowskiego mistycyzmu
3.1. Propaganda
3.1.1. Język
3.1.2. Prasa i radio
3.2. Kształtowanie postaw społecznych
3.2.1. Szkolnictwo
3.2.2. Literatura
3.2.3. Teatr i film
3.2.4. Muzyka i plastyka
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie rodzaje struktur religijnych występujących w społeczeństwie oraz zachodzące między nimi relacje; relacje zachodzące między strukturami a instytucjami religijno-społecznymi; zmiany zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do chrześcijaństwa i kształtowania kultury Europy.
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk religijnych; analizować, oceniać i wykorzystywać materiał ze źródeł pisanych oraz elektronicznych; stosować i integrować zdobytą wiedzę; rozwijać własne umiejętności badawcze; pogłębiać zainteresowania i wyciągać wnioski; prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać je właściwą argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; analizować zjawiska społeczne, wynikające z uwarunkowań kulturowych i religijnych; wyciągać wnioski.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; podejmowania i inicjowania działań badawczych; organizacji własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania; odpowiedzialnego zarządzania zasobami własności intelektualnej; działalności na rzecz dobra innych ludzi; dzielenia się refleksją humanistyczną dla budowania więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe.
Literatura
Banaszkiewicz J., Powstanie partii hitlerowskiej 1919-1923, Poznań 1968; Bednarek I., Kulisy wielkiej zbrodni, Katowice 1961; Bullock A., Hitler. Studium tyranii, t. 1-2, Warszawa 1970; Butkiewicz T., Koncepcja mesjanizmu oraz jego rola w kształtowaniu totalitaryzmu w Niemczech, "Słupskie Studia Historyczne" 2010 nr 16, s. 89-102; Butkiewicz T., Okultyzm i myśl ariozoficzna Towarzystwa Thule w ukształtowaniu ideologii narodowego socjalizmu w Niemczech, "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Res Politicae" 2009 t. 3, s. 113-126; Czubiński A. (red.), Faszyzm niemiecki z perspektywy półwiecza, Poznań 1985; Drewniak B., Kulturaw cieniu swastyki, Poznań 1969; Dyle A. van, Hitleryzm a religia, "Przegląd Powszechny" 196(1932) nr 586, s. 31-47; Ezoteryczne źródła nazizmu, w: Michalski C., Powrót człowieka bez właściwości, Warszawa 1996, s. 99-224; Fest J.C., Oblicze Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1970; Filipowicz S., Mit i spektakl władzy, Warszawa 1988; Goodrick-Clarke N., Okultystyczne źródła nazizmu. Tajne kulty aryjskie oraz ich wpływ na ideologię nazistowską. Ariozofowie z Austrii i Niemiec 1890-1935, Warszawa 2001; Grodziński E., Filozofia Adolfa Hitlera w Mein Kampf, Warszawa-Olsztyn 1992; Grunberger R., Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, t. 1-2, Warszawa 1987; Grunberg K., Adolf Hitler. Biografia Fuhrera, wyd. 2, Warszawa 1989; Grunberg K., Hitler prywatnie, Toruń 1996; Grunberg K., SS- czarna gwardia Hitlera, wyd. 2, Warszawa 1985; Halban L., Istota duchowa Trzeciej Rzeszy, "Neofilolog" 10(1939) z. 1, s. 14-31; Halban L., Mistyczne podstawy narodowego socjalizmu, wyd. 2, Lublin 1948; Halban L., Religia w Trzeciej Rzeszy, Lwów 1936; Halban L., Ruch religijny Trzeciej Rzeszy, "Droga" 14(1935) nr 2, s. 118-130; Hesemann M., Religia Hitlera, Warszawa 2011; Hitler A., Moja walka, Kraków 1992; Iwanciów E., Mit i mistycyzm w doktrynie ideowo-politycznej hitleryzmu, Żory 1994; Jackel E., Hitlera pogląd na świat, Warszawa 1973; King F., Szatan i swastyka. Okultyzm w partii nazistowskiej, Poznań 1996; Kitchen M., Trzecia Rzesza. Charyzma i wspólnota, Warszawa 2012; Klemperer V., LTI (Lingua Tertii Imperii). Notatnik filologa, wyd. 2, Warszawa 1989; Kmak-Pamirska A., Elementy "religijne" w ideologii i obrzędach narodowosocjalistycznych Trzeciej Rzeszy, "Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem" 34(2012) nr 2, s. 19-37; Kmak-Pamirska A., Religia w czasach Trzeciej Rzeszy, Toruń 2010; Krieck E., Wychowanie narodowo-polityczne, wyd. 2, Lwów 1936; Król E.C., Propoaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919-1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999; Maciejewski M., Mit Hitlera w ruchu narodowych socjalistów w okresie Republiki Weimarskiej, "Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi" 1979 nr 4, s. 23-39; Maciejewski M., Programowe założenia NSDAP w Niemczech, "Acta Universitatis Wratislaviensis. Niemcoznawstwo" 2002 nr 11, s. 9-63; Maciejewski M., Ruch i ideologia narodowych socjalistów w Republice Weimarskiej. O źródłach i początkach nazizmu 1919-1924, Warszawa-Wrocław 1985; Maciejewski M., U źródeł antysemityzmu Adolfa Hitlera, " Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka" 49(1994) nr 1-2, s. 51-79; Mikoś K., Ideologia volkistowska: u źródeł niemieckiego neopoganizmu, "Nomos" 2005 nr 51-52, s. 51-74; Mikoś K., J. Wilhelma Hauera próba zinstytucjonalizowania niemieckiej wiary, "Studia Religiologica" 1980 nr 5, s. 43-61; Mosse G.L., Kryzys ideologii niemieckiej. Rodowód intelektualny Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1972; Rauschning H., Rozmowy z Hitlerem, Warszawa 1994; Roland P., Naziści i okultyzm. Ciemne moce III Rzeszy, Warszawa 2011; Ryszka Cz., U źródeł sukcesów i klęski. Szkice z dziejów hitleryzmu, Warszawa 1972; Sawicki F., Religia narodowa i rasowa, Pelplin 1935; Semków P., Aryjski porządek świata w rytuałach religijnych III Rzeszy, "Przegląd Religioznawczy" 2009 nr 4, s. 13-24; Sołoma A., Między akceptacją a opozycją. Z badań nad rolą Kościołów w III Rzeszy, Warszawa 1988; Szyndler A., Nazistowski mit krwi i rasy i jego korzenie, "Zeszyty Oświęcimskie" 2002 nr 23, s. 191-218; Tyrowicz S., Światło wiedzy zdeprawowanej. Idee niemieckiej socjologii i filozofii (1933-1945), Poznań 1970; Wojtasik K., Karl Maria Wiligut - "Rasputin Himmlera", Studia Niemcoznawcze" 2014 t. 53, s. 179-190; Zieliński Z., Religia w narodowosocjalistycznej koncepcji społeczeństwa, "Chrześcijanin w Świecie" 12(1980) nr 91-92, s. 1-27.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: