Narratologia w badaniach biblijnych WT-SST-NBB
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do wykorzystywania wiedzy z zakresu narratologii i jej współczesnych ujęć i opisów teoretycznych do interpretacji tekstów.
Student zapoznaje się z podstawami narratologii i analiz narracji.
Celem zajęć jest praktyczne zdobycie umiejętności wykorzystywania zasad narratologii jako narzędzia do egzegezy.
Podczas zajęć student zapoznaje się z podstawami konstrukcji narracji, jej elementów składowych istotnych z punktu widzenia narratologii. Poznaje różne metody analizowania tekstów narracyjnych. Wykonuje ćwiczenia, utrwalające umiejętność analizy tekstów narracyjnych. Prezentuje wyniki swoich analiz.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma wiedzę w zakresie narratologii. Potrafi zastosować twórczo tę wiedzę do analizowania tekstów.
Absolwent poprawnie posługuje się terminologią z zakresu narratologii, zna współczesne teorie z zakresu analizy narracji jako narzędzia do interpretacji tekstów. Potrafi odtworzyć strukturę narracyjną, rozpoznać i scharakteryzować jej poszczególne elementy. Zna i rozumie funkcje języka w narracji oraz potrafi ocenić możliwości dialogiczne i wpływania na odbiorcę narracji.
Absolwent rozumie wartość i potrzebę narratologii jako metody w badaniach biblijnych.
Absolwent jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności z zakresu narratologii w celach badawczych i edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
Student do zaliczenia ćwiczeń zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia wszystkich zleconych podczas zajęć ćwiczeń
- zaliczenia testu weryfikującego przyswojenie i rozumienie terminologii
- przygotowania pisemnie oraz zaprezentowania (25 minut prezentacji) wyników swojej pracy podczas zajęć z zakresu analizy narracji wskazanego tekstu biblijnego z wykorzystaniem nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu narratologii
Ocena opisowa
W ocenie końcowej będą uwzględniane w szczególności takie elementy, jak: prawidłowe posługiwanie się terminologią dotyczącą narracji, umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu narratologii w analizie i interpretacji tekstu.
Ocena bardzo dobra - student zalicza zlecone ćwiczenia i terminowo wykonuje zadania; wykazuje się bardzo dobrą znajomością terminologii fachowej, swobodnie posługuje się przyswojoną wiedzą z zakresu analizy narracji; potrafi bardzo dobrze wykorzystać nabytą wiedzę do samodzielnej pracy; biegle prezentuje wyniki samodzielnej pracy i prowadzi dyskusję z uczestnikami grupy dotyczącymi aspektów narracyjnych tekstu.
Ocena dobra - student zalicza zlecone ćwiczenia i terminowo wykonuje zadania; wykazuje się dobrą znajomością terminologii fachowej; poprawnie stosuje narzędzia narratologii do samodzielnej pracy egzegetycznej; poprawnie ustnie prezentuje wyniki samodzielnej pracy.
Ocena dostateczna - student zalicza zlecone ćwiczenia i terminowo wykonuje zadania; wykazuje się podstawową znajomością terminologii fachowej; potrafi wykorzystać w podstawowym zakresie wiedzę do samodzielnej pracy nad tekstem; prezentuje, czytając, wyniki swojej pracy.
Literatura
Ogólne wprowadzenia w narratologię:
Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012.
PKB, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele, Pallotinum 1994, 35-37.
Fludernik M., An Introduction to Narratology, London – New York, Routledge 2009.
Genette G., Nouveau discours du récit, Editions du Seuil 1983.
Tiupa W.I., Wprowadzenie do narratologii porównawczej, Kraków 2016.
Uspienski B., Poetyka kompozycji, Katowice 1997.
Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Głowiński M., Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa 1973.
Głowiński M., Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997.
Filar D., Piekarczyk D. (red.), Narracyjność języka i kultury, Lublin 2013.
Fina A.D.., Handbook of Narrative Analysis, Chichester: Blackwell 2015.
McQuilan M., The Narrative Reader, London: Routledge 2000.
Alber J., Fludernik M., Postclassical Narratology. Aproaches and Analyses, Columbus; The Ohio State University press 2010.
Metodologie biblijne:
Biblica et Patristica Thoruniensia 11/2 (2018) Analiza narracyjna.
Rakocy W., Metoda narracyjna w interpretacji tekstu biblijnego, RBL 48 (1995) 161nn.
Czerski J., Metody interpretacji NT, OBT 21, Opole 1997.
Czerski J., Metodologia NT. PBT 126, 2012.
Alter R., The Art of Biblical Narrative, New York 1981.
Meynet R., Język przypowieści biblijnych, Kraków 2005.
Przykłady zastosowania narratologi w egzegezie:
Malina A., Chrzest Jezusa w czterech Ewangeliach. Studium narracji i teologii, Katowice 2007.
Kręcidło J., Nowe życie uczniów jezusa, Warszawa 2009.
Muszytowska D., Jezus jako uzdrowiciel w Ewangelii św. Jana, Ateneum kapłańskie 160/1 (2013), 27-36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: