Metody misyjne Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie WT-SST-MMTJ
1. Kontrowersje dotyczące obecności jezuitów w Nowym Świecie
2. Działalność edukacyjna – wychowanie ku wolności czy zniewolenie?
3. Działalność artystyczna – promocja kultury zachodniej czy stymulowanie kreatywności?
4. Działalność muzyczna – promocja kultury zachodniej czy stymulowanie kreatywności?
5. Działalność kronikarska – ‘dla kogo i po co’?
6. Działalność kartograficzna - jako dziedzina pomocna w dziele misyjnym
7. Działalność badawcza – zalążki etnografii i antropologii
8. Redukcje jezuickie – model chrześcijańskiej komuny?
9. Redukcje jezuickie – źródłem bogactwa Towarzystwa Jezusowego?
10. Redukcje jezuickie – ochrona Indian czy zniewolenie?
11. Metody misyjne na podstawie filmu ‘Misja’
12. Polityka lingwistyczna jezuitów
13. Zaangażowanie jezuitów w opracowywanie materiałów katechetycznych
14. Znaczenie i zadania jezuitów w pracach synodów w XVI wieku (w Nowym Świecie
15. Autorytet teologów jezuickich w Nowym Świecie
16. Polscy misjonarzy i badacze - ‘zanurzeni’ w tradycji jezuickiej okresu kolonialnego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 – dogłębnej znajomości historii misji jezuickich oraz różnorodnych metod misyjnych rozwijanych i stosowanych przez misjonarzy Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie. Orientuje się w skomplikowanych zależnościach polityczno-gospodarczych oraz społeczno-kulturowych, które stymulowały albo ograniczały impet misyjny Towarzystwa Jezusowego, a tym samym zna mechanizmy procesu kulturotwórczej roli chrześcijaństwa w Nowym Świecie.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi krytycznie odnieść się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych przez misjonarzy Towarzystwa Jezusowego, wykazując ich mocne i słabe strony. Jest w stanie samodzielnie dotrzeć do materiałów źródłowych dotyczących misji Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie oraz adekwatnie je wykorzystać (interpretować, wyjaśnić, opisać). Potrafi krytycznie ocenić rozmaite materiały popularnonaukowe oraz audiowizualne o tematyce misji jezuickich w Nowym Świecie.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać i ocenić powiązania jakie zachodzą pomiędzy ówczesnymi metodami pracy misyjnej Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie a współczesnymi wyzwaniami społeczno-kulturowymi na obszarach dawnych redukcji jezuickich. Jest świadom złożoności (wielowymiarowości) zaangażowania misyjnego, a tym samym konieczności zdobycia pogłębionej wiedzy, aby móc zająć adekwatne stanowisko wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Dst (3): bardzo powierzchowna wiedza na temat metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Db (4): dobra orientacja w temacie metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Dst (3): posiada akceptowalną umiejętność krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych Towarzystwa Jezusowego w Nowym Świecie.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy stosowanymi przez Towarzystwo Jezusowe metod misyjnych w Nowym Świecie a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w Ameryce Łacińskiej.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi przez Towarzystwo Jezusowe metod misyjnych w Nowym Świecie a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w Ameryce Łacińskiej.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi przez Towarzystwo Jezusowe metod misyjnych w Nowym Świecie a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w Ameryce Łacińskiej.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi przez Towarzystwo Jezusowe metod misyjnych w Nowym Świecie a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w Ameryce Łacińskiej.
Literatura
Acosta J., De procuranda Indorum salute. Pacificación y colonización [1588], Madrid 1984.
Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006.
Gać J., Tu mieszkali Guaranie. Podróż do świata, którego już nie ma, Pelplin 2015.
Lugon C., Chrześcijańska Komunistyczna Republika Guaranów, Warszawa 1956.
Łagoda-Kaźmierska K., Metody ewangelizacji w jezuickich redukcjach Indian Moxo (1681-1767), Poznań 2007.
Molenda J., Wojny Guarańskie 1628-1756, Warszawa 2012.
Nawrot P. (red.), Redukcje jezuickie (1609-1767). Wybrane dokumenty, Poznań 2009.
Szyszka T., Jezuici jako doctrineros w Andach kolumbijskich XVII wieku, „Studia Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk” (2015), nr 10, s. 241-256.
Szyszka T., Historia ewangelizacji Charcas (Boliwia) w XVI – XVIII wieku, „NURT SVD” (2013), nr 2, s. 92-122.
Szyszka T., Historyczne aspekty ewangelizacji południowego Chile (Araukania), [w:] Struzik Z., Szyszka T. (red.), Jan Paweł II w Chile, Warszawa 2016, s. 97-118.
Szyszka T., Listy różne ku chwalebnej ciekawości i chrześcijańskiemu zbudowaniu służące, jezuickich misjonarzy z Ameryki Hiszpańskiej, Poznań 2015.
Szyszka T., Muzyka i śpiew jako środek ewangelizacji kolumbijskich Indian na przykładzie jezuickiej doktryny Fontibón, [w:] J. Różański (red.), Misje i religie. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Władysławowi Kowalakowi SVD z okazji 45-lecia działalności misjologii w ATK i UKAS w Warszawie, Górna Grupa 2014, s. 141-159.
Szyszka T., Polityka zdrowotna w redukcjach jezuickich Ameryki Południowej, [w:] W. Lizak, A. M. Solarz (red.), Ochrona zdrowia w stosunkach międzynarodowych. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2013, s. 211-236.
Szyszka T., Przyczyny oraz sposoby zaradzania sytuacjom kryzysowym w systemie redukcji jezuickich w Maynas, [w:] G. Noszczyk, C. Smuniewski (red.), Kryzys i prawda. Imperatywy przywracanego porządku. Studia i Materiały Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 75, Katowice 2013, s. 152-170.
Szyszka T., Redukcje jezuickie. Modelowy projekt promocji ludzkiej z okresu kolonialnego, [w:] J. Stali (red.), Działalność misyjna i promocja ludzka. Teoria i praktyka eklezjalna, Lublin 2011, s. 271-293.
Szyszka T., Redukcje jezuickie Maynas w Górnej Amazonii w XVII-XVIII wieku. Ujęcie historyczno-misjologiczne, Warszawa 2015.
Szyszka T., Redukcje jezuickie i muzyka baroku misyjnego, [w:] M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 131-140.
Szyszka T., Sztuka sakralna w redukcjach jezuickich, [w:] W. Cisło, D. Jaszewska, A. Piwko (red.), Wizualizacja a ewangelizacja, Warszawa 2015, s. 235-260.
Szyszka T., Wysiłki ewangelizacyjne w argentyńskiej Patagonii w XVII-XIX wieku, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Argentynie, Warszawa 2015, s. 109-126.
Szyszka T., Zagadnienie cierpienia w misyjnym projekcie redukcji jezuickich w Ameryce Południowej, "NURT SVD" (2018), nr 2, s. 41-66.
Szyszka T., Zarys historii ewangelizacji Meksyku od XVI do XVII wieku, "Annales Missiologici Posnanienses" (2019), nr 24, s. 7-30.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: