Liturgia a pobożność ludowa WT-SST-LPL
1. Kwestie terminologii: liturgia, nabożeństwo, pobożność ludowa, religijność ludowa. Próba ustalenia kryteriów klasyfikacji.
2. Relacje (zależności i napięcia) między liturgią a nabożeństwami ludowymi.
3. Język i formy pobożności ludowej.
4. Liturgia i pobożność ludowa w ciągu wieków.
5. Liturgia i pobożność ludowa w nauczaniu Kościoła.
6. Teologiczne zasady oceny i odnowy pobożności ludowej.
7. Rok liturgiczny i pobożność ludowa.
8. Liturgia i formy pobożności ludowej w Adwencie.
9. Zwyczaje bożonarodzeniowe.
10. Powstanie i historyczny rozwój pobożności pasyjnej Wielkiego Postu.
11. Wielki Tydzień i Triduum Paschalne w pobożności ludowej.
12. Pobożność ludowa w okresie Wielkanocy.
13. Pobożne praktyki ku czci Chrystusa, Matki Bożej, Aniołów i Świętego Józefa. Zwyczaje związane z pogrzebem kościelnym.
14. Liturgia, pobożność ludowa, katecheza i duchowość.
15. Wychowanie do pobożności ludowej.
W cyklu 2021/22_L:
1.Kwestie terminologii: liturgia, nabożeństwo, pobożność ludowa, religijność ludowa. Próba ustalenia kryteriów klasyfikacji. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1 - ogólna wiedza dotycząca teologii liturgii oraz wzajemnych relacji pomiędzy liturgią a pobożnością ludową, znajomość form pobożności ludowej dominujących w poszczególnych okresach roku liturgicznego.
W zakresie umiejętności:
EK 2 - umie posługiwać się pojęciami liturgii i pobożności ludowej i umie wymienić formy pobożności ludowej charakterystyczne dla danego okresu liturgicznego oraz je omówić.
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - potrafi wyjaśnić w zwięzły sposób innym, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a pobożnością ludową, potrafi wskazać innym na konkretnych przykładach, które celebracje są liturgią, a które nią nie są.
Kryteria oceniania
EK nr 1 - określany jako zna pojęcia liturgii i pobożności ludowej
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu liturgii, nie zna definicji liturgii; nie wie, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a nabożeństwem;
Dst (3): zna podstawowe pojęcia: liturgia, nabożeństwo, zna formy podstawowe formy pobożności ludowej charakterystyczne dla poszczególnych okresów roku liturgicznego;
Db (4): poprawnie definiuje pojęcia: liturgia, nabożeństwo i zależności istniejące między nimi;
Bdb (5): zna znaczenie pojęć: liturgia, pobożność ludowa i kryteria klasyfikacji, co jest liturgią. a co nią nie jest.
EK nr 2 określany jako umiejętności z zakresu liturgia a pobożność ludowa
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie zdefiniować czym jest liturgia i pobożność ludowa;
Dst (3): umie zdefiniować pojęcia liturgii i pobożności ludowej;
Db (4): umie prowadzić dyskusje na temat kryteriów klasyfikacji tego, co jest liturgią, a co nią nie jest oraz zasad teologicznych regulujących wzajemne relacje pomiędzy liturgią a pobożnością ludową;
Bdb (5): umie wyznaczyć temat sympozjum i referatów z zakresu liturgii a pobożności ludowej.
EK nr 3 określany jako wykorzystanie wiedzy z zakresu liturgia a pobożność ludowa
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie wyjaśnić innymi, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a pobożnością ludową;
Dst (3): umie wyjaśnić innym pojęcia: liturgia, pobożność ludowa i wyjaśnia im podstawowe formy pobożności ludowej na wybranych przykładach dla poszczególnych okresów roku liturgicznego;
Db (4): umie przygotować referat na temat wybranych form pobożności ludowej;
Bdb (5): umie przygotować sympozjum z zakresu problematyki liturgia a pobożność ludowa.
Literatura
Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003.
Kopeć J.J., Liturgia i pobożność ludowa w świetle historii, w: Liturgia i pobożność ludowa, red. W. Nowak, Olsztyn 2013, s. 25-38.
Kopeć J.J., Męka Pańska w religijnej kulturze polskiego średniowiecza. Studium nad motywami i tekstami liturgicznymi, Warszawa 1975.
Sodi M. (red.), Liturgia e pieta popolare. Prospettive per la Chiesa e la cultura nel tempo della nuova Evangelizzazione, Citta del Vaticano 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: