Latynoamerykański metysaż kulturowy WT-SST-LMK
1. Wyjaśnienie pojęć związanych z tematyką metysażu kulturowego
2. Profilowanie się wielokulturowego społeczeństwa kolonialnego w Nowym Świecie
3. Meandry metysażu kulturowego w Argentynie
4. Dynamika transformacji kulturowych w Meksyku
5. Przejawy metysażu kulturowego w Ekwadorze
6. Zjawisko metysażu kulturowego w Peru
7. Formy metysażu kulturowego w Brazylii
8. Metysaż kulturowy w odniesieniu do aspektów muzycznych
9. Metysaż kulturowy w odniesieniu do aspektów kulinarnych
10. Metysaż kulturowy w odniesieniu do aspektów ubioru
11. Metysaż kulturowy w kontekście uprzedzeń rasowych
12. Metysaż kulturowy w filmie latynoamerykańskim
13. Metysaż kulturowy w odniesieniu do aspektów lingwistycznych
14. Metysaż kulturowy w odniesieniu do aspektów architektury
15. Metysaż kulturowy w okowach ideologii i polityki
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 - historii metysażu w Ameryce Łacińskiej na przestrzeni pięciu wieków. Posiada wiedzę dotyczącą etapów i dynamiki metysażu w kontekście okresu kolonialnego i republikańskiego w Nowym Świecie.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi konstruktywnie a zrazem krytycznie odnieść się do tematyki historii fenomenu metysażu latynoamerykańskiego, tj. wskazać na najważniejsze jego aspekty oraz dokonać krytycznej oceny i adekwatnego zinterpretowania faktów.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać na współczesne problemy związane z metysażem kulturowym w Ameryce Łacińskiej, jak również wskazać potencjalne możliwości przezwyciężania związanych z tym napięć społecznych.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Dst (3): bardzo ogólna wiedza na temat historii i rozwoju metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Db (4): dobra orientacja w temacie historii metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie historia metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do historii i przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Dst (3): posiada względnie dobrą umiejętność krytycznego odniesienia się do historii i przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do aspektów z historii i przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do historii i przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy historią a współczesnością w odniesieniu do przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w odniesieniu do przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w odniesieniu do przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w odniesieniu do przejawów metysażu kulturowego w Ameryce Łacińskiej.
Literatura
Boccara G., (red.), Colonización, resistencia y mestizaje en las Américas (siglos XVI-XX), Quito 2002.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. I, Madrid 1992.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. II, Aspectos regionales, Madrid 1992.
Chávez E., Drugi całun, Kraków 2010.
Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki. Warszawa 2004.
Eakin C.M., Historia Ameryki Łacińskiej, Kraków 2009.
Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009.
Irarrázaval D., Mestizaje latinoamericano, „Revista Temas Sociológicos” (2009), nr 3, s. 209-220
Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa, 2008.
Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.
Malinowski M., W poszukiwaniu brazylijskości, Warszawa 2011.
Mann Ch., 1491 Ameryka przed Kolumbem, Poznań 2007.
Mann Ch., 1493 Świat po Kolumbie, Poznań 2012.
Synowiec O., Dzieci Szóstego Słońca. W co wierzy Meksyk?, Wołowiec 2018.
Urbański E. S., Hispanoameryka i jej cywilizacje, Warszawa, 1981.
Wade P., Raza y etnicidad en Latinoamérica, Quito 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: