Katecheza przedszkolna i wczesnoszkolna WT-SST-KWP
1. Dokumenty Kościoła dotyczące katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
2. Cele i zadania religijnego wychowania małego dziecka.
3. Treści nauczania w katechezie dzieci
4. Uwarunkowania religijnego wychowania dzieci w Polsce
5. Metodyka katechezy przedszkolnej
6. Metodyka katechezy wczesnoszkolnej
7. Zabawy ruchowe w katechezie.
8. Zabawy słowne w katechezie
9. Znaczenie działalności artystycznej w rozwoju dziecka.
10. Katecheza parafialna dzieci.
11. Korelacja treści religijnych z innymi dziedzinami wiedzy w nauczaniu małych dzieci.
12. Współpraca katechety z rodzicami.
13. Warsztat pracy katechety przedszkolnego i szkolnego.
14. Kalendarz szkolny i kalendarz liturgiczny w życiu małego dziecka.
15. Podsumowanie zajęć
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student przedstawia rys historyczny i aktualne założenia katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
EK2 - student charakteryzuje rozwój religijny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
EK3 - student wskazuje trudności przekazu religijnego wynikające ze specyfiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
EK4 - ocenia przydatność dostępnych pomocy i środków katechetycznych adresowanych do dzieci;
EK5 - planuje inicjatywy integrujące środowiska wychowawcze - rodzinę, parafię i przedszkole lub szkołę.
30 godz. - udział w wykładzie
5 godz. - przygotowanie autorskiej pomocy lub metody dydaktycznej
10 godz. - analiza wybranej jednostki z podręcznika do religii
15 godz. - przygotowanie do egzaminu ustnego
Kryteria oceniania
W zakresie EK1 student na ocenę:
2 – błędnie prezentuje rys historyczny i założenia programowe katechezy dzieci;
3 – wybiórczo prezentuje założenia programowe katechezy dzieci;
4 – ogólnie przedstawia rys historyczny i założenia programowe katechezy dzieci;
5 – szczegółowo omawia rys historyczny i założenia programowe katechezy dzieci.
W zakresie EK2 student na ocenę:
2 – błędnie charakteryzuje rozwój religijny dzieci;
3 – ogólnie charakteryzuje rozwój religijny dziecka w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
4 – ogólnie charakteryzuje rozwój religijny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
5 – szczegółowo omawia rozwój religijny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
W zakresie EK3 student na ocenę:
2 – błędnie rozpoznaje trudności przekazu religijnego wynikające ze specyfiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
3 – wskazuje ogólne trudności religijne wynikające ze specyfiki dziecka w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
4 – wskazuje wybrane trudności religijne trudności przekazu religijnego wynikające ze specyfiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
5 – szczegółowo prezentuje trudności przekazu religijnego wynikające ze specyfiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i możliwości zaradzenia im.
W zakresie EK4 student na ocenę:
2 – błędnie ocenia przydatność dostępnych pomocy i środków katechetycznych adresowanych do dzieci;
3 – ocenia przydatność proponowanych w materiałach katechetycznych pomocy lub metod dydaktycznych;
4 - ocenia przydatność dostępnych pomocy i metod katechetycznych adresowanych do dzieci;
5 - ocenia przydatność dostępnych pomocy i środków katechetycznych adresowanych do dzieci i podaje ich autorskie przykłady.
W zakresie EK5 student na ocenę:
2 – nieprawidłowo (lub wcale) planuje inicjatywy integrujące środowiska wychowawcze - rodzinę, parafię i przedszkole lub szkołę;
3 – proponuje inicjatywy w szkole lub parafii angażujące drugie środowisko wychowawcze;
4 – proponuje inicjatywy integrujące wszystkie środowiska wychowawcze;
5 – planuje inicjatywy integrujące wszystkie środowiska wychowawcze i przewiduje w nich własną rolę na różnych stanowiskach.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ponadto student w trakcie semestru jest zobowiązany do przygotowania autorskiej pomocy lub metody dydaktycznej do zastosowania w katechezie przedszkolnej lub wczesnoszkolnej oraz sporządzenia analizy wybranej jednostki z podręcznika do religii. Weryfikacja efektów uczenia się nastąpi w ramach egzaminu ustego.
Literatura
Dziekoński S., Formacja chrześcijańska dziecka w rodzinie w nauczaniu Kościoła, Warszawa 2006.
Jasnos A., Uwarunkowania rodzinne obrazu Boga, Lublin 2016.
Kiciński A., Opiela L. (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, Lublin 2016.
Marek Z. (red.), Bóg w przedszkolu i szkole, Kraków 2000.
Marek Z., Rozwój teorii religijnego wychowania dziecka w wieku przedszkolnym w latach 1945 - 1990, Kraków 1994.
Stala J. (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003.
Rayzacher-Majewska A., Katecheza przedszkolna w perspektywie 50lecia, „Warszawskie Studia Pastoralne” 2016.
Rayzacher-Majewska A., Podwoje wiary – katecheza dzieci, w: Catechetica porta fidei, red. A. Kiciński, Lublin 2012.
Rayzacher-Majewska A., Wspomagająca rola czasopism katolickich w wychowaniu w wierze dzieci, „Studia Pastoralne” 2014.
Stala J., Osewska E. (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów 2005.
Stala J. (red.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym, cz. 1 i 2, Tarnów 2003.
Zając M. (red.), Katecheza dzieci, Lublin 2009.
oraz artykuły nt. katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej prezentowane na bieżąco
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: