Kościół a kultury Sudanu Południowego WT-SST-KSP
Zakres tematów
1. Mapa etniczna Sudanu Północnego
2. Mapa etniczna Sudanu Południowego
3. Starożytne kultury Sudanu
4. Chrześcijaństwo w Nubii
5. Państwowe struktury przedkolonialne
6. Powstanie Sudanu
7. Ewangelizacja Sudanu w XIX i XX w.
8. Historia Południa w Kondominium
9. Historia ewangelizacji Południa
10. Powstanie Sudanu Południowego
11. Rola Kościoła w pomocy ofiarom wojny.
12. System szkolnictwa katolickiego
13. Kościół a pomoc w rozwoju
14. Współczesny konflikt i rola Kościoła
15. Dialog z tradycyjnymi religiami sudańskimi i islamem
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o kulturach Sudanu Południowego i Kościele w tym kraju; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury w tym kraju.
Udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji Kościoła do kultur Sudanu Południowego
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii Kościoła i kultur Sudanu Południowego
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w życiu Kościoła i rozwoju kultur Sudanu Południowego, wskazać mechanizmy zakorzeniania się chrześcijaństwa w kulturze
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów w życiu Kościoła i rozwoju kultur Sudanu Południowego w czasie i przestrzeni
Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w regionie
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Cisternino M., Passion for Africa. Missionary and Imperial Papers on the Evangelisation of Uganda and Sudan 1848-1923, Kampala: Fountain Pub Ltd 2004.
Evans-Pritchard E.E., Religia Nuerów. Przeł. K. Baraniecka i M. Olszewski, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2007.
Holt P.M., Daly M.W., A history of the Sudan. From the coming of islam to the present day, London-New York: Longman 1988.
Johnson Douglas H., The Root Causes of Sudan Civil Wars, Oxford: The International Africa Inst., James Currey; Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press; Kampala: Fountain Publishers 2003.
Werner R., Anderson W., Wheeler A., Day of Devastation. Day of Contentment. The History of the Sudanese Church across 2000 years, Nairobi: Paulines Publications Africa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: