Kultura i religie Afryki WT-SST-KRA
1. Podstawowe pojęcia i literatura.
2. Klasyczne podziały Kultur Afryki.
3. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych.
4. Kultury Bantu i pokrewne.
5. Kultury sawanna na południe od równika.
6. Kultury obszaru strefy leśnej i wilgotnej sawanny Afryki Równikowej.
7. Kultury ludów nilockich.
8. Kultury ludów środkowego i wschodniego Sudanu.
9. Kultury sawanny zachodnioafrykańskiej.
10. Kultury wybrzeże Zatoki Gwinejskiej.
11. Kultury obszaru Sahary.
12. Tradycyjne Religie Afrykańskie.
13. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego islamu.
14. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego chrześcijaństwa.
15. Kultury i religie w konfrontacji i dialogu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o kulturze i religii, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych
KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o kulturze i religii oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej
KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie nauk o kulturze i religii, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości
KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz historii misji
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii i promocji misji
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w czasie i przestrzeni
Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Literatura
Curtin Ph., Feierman S., Thompson L., Vansina J., Historia Afryki. Narody i cywilizacje. Przekład M. Jannasz. Wstęp W. Jagielski. Konsultacja naukowa prof. dr hab. B. Nowak, Wydawnictwo Marabut: Gdańsk 2003.
Hastings A., Kościół i misje w Afryce, przeł. J. Nikolów, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1971.
Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wrocław 1994.
Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Przeł. K. Wiercińska, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1980.
Piłaszewicz S., Religie Afryki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2000.
Piłaszewicz S., Rzewuski E., Wstęp do afrykanistyki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2004.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Uniwersytet i, Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny: Poznań 2004.
Szyfelbejn-Sokolewicz Z., Wstęp do etnografii Afryki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: