Komentarze liturgiczne WT-SST-KL
Treści. merytoryczne:
1. Zasady sporządzania komentarza liturgicznego.
2. Funkcja komentatora podczas celebracji liturgii.
3. Rodzaje komentarzy liturgicznych i ich cechy. Źródła komentarzy liturgicznych.
4. Komentarze liturgiczne na Triduum Paschalne.
5. Przygotowanie komentarzy na liturgię sakramentu święceń.
6. Układanie komentarzy na wieczystą profesję zakonną.
7. Układanie komentarzy na liturgię dedykacji kościoła
8. Komentarze na uroczystość ingresu biskupa diecezjalnego oraz na nałożenie paliusza
9. Zasady pisania komentarzy do liturgii Mszy św. Krytyczna ocena dostępnych komentarzy do Mszy św. na wybranych przykładach.
10. Funkcja komentatora podczas transmisji liturgii radiowych, telewizyjnych i internetowych.
11. Komentarze liturgiczne podczas pielgrzymek papieskich i liturgii papieskiej.
12. Komentarze liturgiczne podczas uroczystości patriotycznych oraz jubileuszy przeżywanych w diecezjach.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zasady sporządzania komentarza liturgicznego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1 - ogólna wiedza na temat komentarzy liturgicznych, ich rodzajów, cech oraz funkcji komentatora w liturgii
W zakresie umiejętności:
EK 2 - umie ułożyć komentarz liturgiczny do określonego rodzaju liturgii
W ramach kompetencji społecznych:
EK 3 - potrafi wyjaśnić innym w opracowanych komentarzach liturgicznych symbolikę sprawowanych obrzędów oraz objaśnić przebieg liturgii
2 ECTS = 60 h
1 ECTS = 30 h - aktywny udział w ćwiczeniach
1 ECTS = 30 h - przygotowanie prac śródsemestralnych, konsultacje
Kryteria oceniania
Metody: przygotowanie w formie pisemnej komentarzy liturgicznych do określonych rodzajów liturgii i ich prezentacja podczas zajęć. Prace wykonane w ciągu semestru przed studentów będą podstawą do zaliczenia ćwiczeń (dwie prace śródsemestralne). Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną ocen za prace samodzielnie przygotowane przez studentów i zaprezentowane podczas zajęć (60 procent oceny końcowej) oraz za obecność na ćwiczeniach i aktywny w nich udział (40 procent oceny końcowej) . Student może mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Pozostałe wymagają usprawiedliwienia.
W zakresie umiejętności:
EK 1 określany jako zna pojęcie komentarza liturgicznego i wie, na czym polega funkcja komentatora w liturgii
Na ocenę
Ndst (2): nie uczestniczy w zajęciach, nieobecności są nieusprawiedliwione, nie zna pojęcia komentarza liturgicznego, nie wie na czym polega funkcja komentatora w liturgii
Dst (3): wie, co to jest komentarz liturgiczny, jakie są rodzaje komentarzy liturgicznych, jakie elementy powinno się uwzględnić przygotowując komentarz liturgiczny do określonej liturgii; posiada elementarną wiedzę jeśli chodzi o funkcję komentatora w liturgii
Db (4): poprawnie definiuje pojęcie komentarza liturgicznego, wie na czym polega funkcja komentatora; posiada podstawową wiedzę niezbędną przy przygotowywaniu komentarzy liturgicznych do różnych liturgii
Bdb (5): wie, na czym polega funkcja komentatora w zgromadzeniu liturgicznym, zna dokumenty Magisterium Kościoła mówiące o funkcji komentatora; posiada ugruntowaną wiedzę niezbędną w praktyce opracowywania komentarzy liturgicznych zarówno do liturgii na poziomie parafialnym jak i diecezjalnym.
EK 2 określany jako umiejętności w zakresie komentarzy liturgicznych
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie zdefiniować czym jest komentarz liturgiczny i na czym polega funkcja komentatora w liturgii, nie potrafi przygotować komentarza liturgicznego; nie umie wyjaśnić sensu danego obrzędu w przygotowywanym komentarzu;
Dst (3): umie określić czym jest komentarz liturgiczny i jaka jest role komentatora w zgromadzeniu liturgicznym, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną na temat komentarzy liturgicznych w praktyce, potrafi przygotować podstawowe komentarze liturgiczne np. na Mszę św. niedzielną i na główne uroczystości roku kościelnego;
Db (4): umie prowadzić dyskusje na temat opracowanych dostępnych komentarzy liturgicznych i poddaje je krytycznej ocenie, poza podstawowymi komentarzami potrafi ułożyć komentarze liturgiczne na liturgię sakramentu święceń trzech stopni, na liturgię dedykacji kościoła;
Bdb (5): umie krytycznie analizować dostępne komentarze liturgiczne, umie właściwie wykorzystać dostępne komentarze liturgiczne bezpośrednio w liturgii lub jako pomoc przy układaniu własnych tekstów do tych samych obrzędów, potrafi ułożyć komentarze liturgiczne do różnego rodzaju liturgii sprawowanej w parafii, w kościele katedralnym, podczas celebracji w dużym zgromadzeniu wiernych.
EK 3 określany jako wykorzystanie komentarzy liturgicznych w zakresie kompetencji społecznych
Ndst (2): nie umie wyjaśnić innym istoty komentarzy liturgicznych oraz na czym polega funkcja komentatora w zgromadzeniu liturgicznym, nie potrafi przekazać innym sensu danych obrzędów za pośrednictwem komentarza liturgicznego;
Dst (3): potrafi wyjaśnić innym czym jest komentarz liturgiczny i jaką rolę pełni komentator podczas celebracji liturgii;
Db (4): umie wyjaśnić innym po co są komentarze liturgiczne podczas celebracji liturgii i na czym polega funkcja komentatora w zgromadzeniu liturgicznym, umie wyjaśnić innym w komentarzu sens danego obrzędu;
Bdb (5): umie w prosty i przystępny sposób objaśnić innym przebieg liturgii oraz symbolikę poszczególnych obrzędów i ich znaczenie w przygotowanych własnych komentarzach liturgicznych do różnych liturgii, także tych transmitowanych przez radio i telewizję; potrafi wykorzystać komentarz liturgiczny w formacji liturgicznej ludu Bożego, prowadząc go w ten sposób do świadomego, pełnego, czynnego i owocnego uczestnictwa w liturgii, umie skorygować błędy pojawiające się w komentarzach liturgicznych zarówno tych opublikowanych w wersji papierowej jak i w internecie.
Literatura
Bartnicki R., Biblia w liturgii dni powszednich. Komentarze do czytań mszalnych, Ząbki 2016.
Blachnicki F., Komentator, w: Wprowadzenie do liturgii, Poznań 1966, s. 143-160.
Czerwik S., Zgromadzenie liturgiczne i pełnione w nim funkcje, w: Mysterium Christi, t. I: Fundamentalne rzeczywistości liturgii, red. W. Świerzawski, Zawichost-Kraków-Sandomierz 2012, s. 165-192.
Fischer T., Komentarze do Mszy świętej i modlitwa powszechna. Niedziele, święta i uroczystości. Rok B, Włocławek 2014.
Głowa W., Komentator, Encyklopedia Katolicka, t. IX, Lublin 2002, kol. 443-444.
Grześkowiak J., Słowo wstępne - wprowadzające w celebrację mszy, "Homo Dei" 43 (1974), s. 209-217.
Nadolski B., Komentator, w: Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006, s. 656.
Nowak J., Komentarze liturgiczne, Ząbki 2007.
Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Pallottinum-Poznań 2004 (OWMR 105b; por. 309).
Roguet A.M., Le commentatuer, "La Maison Dieu" 69 (1959), s. 319-321.
Sobeczko H., Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku liturgicznego, Opole 1999, szczególnie s. 169-171.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: