Egzegeza Nowego Testamentu: Relektura Rdz 4, 1-16 w J 3, 12-18 WT-SST-ENTR
Niżej wymienione tezy egzaminacyjne określają podjętą tematykę:
1. 1 J 3,11-18 - lektura i tłumaczenie tekstu oryginalnego (greckiego) na język polski oraz analiza morfologiczna, syntaktyczna i retoryczna niniejszej perykopy. TEZA OBOWIĄZKOWA DLA WSZYSTKICH.
TEZY DO WYBORU (jedna z nich):
A. Rdz 4,1 - Pochodzenie Kaina.
B. Rdz 4,2-6 - Ofiara Kaina i Abla.
C. Rdz 4,7-8 - Śmierć Abla (z rąk Kaina).
D. Rdz 4,9-12 - Przekleństwo Kaina.
E. Rdz 4,13-16 - Dalsze losy Kaina.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04).
Opis ECTS:
Przygotowanie się do wykładu: 30 godz.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem "zaliczenia" jest co najmniej 50-procentowa obecność podczas zajęć, choć wyższa frekwencja oraz aktywność podczas wykładów może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej.
Semestr zakończy się egzaminem ustnym, podczas którego doktoranci będą mieli za zadanie omówienie pierwszej tezy obowiązkowo (dot. 1 J 3,11-18) oraz wybranego przez siebie zagadnienia (związanego z Rdz 4,1-16), omówionego podczas zajęć.
Na ocenę wszyscy pracują przez cały semestr (wykład ma charakter interaktywny). Dlatego pracą śródsemestralną jest ciągła aktywność studentów polegająca na odczytywaniu oryginalnych tekstów biblijnych oraz ich tłumaczeniu na język polski, a także zgłaszanie własnych spostrzeżeń oraz odpowiadanie na pytania stawiane przez wykładowcę.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Elliger K. - Rudolph W. (red.), Biblia Hebraica Stuttgartensia (Stuttgart 1967-1977, 4th. ed.).
2) Nestle E. and E. - Aland B. and Kurt - Karavidopoulos J. - Martini C.M. - Metzger B.M. (red.), Novum Testamentum Graece (Stuttgart 2012, 28th ed.).
3) Grochowski Z., „«Miłujmy się wzajemnie. Nie tak jak Kain...» (1J 3,11c-12a)”, Studia Elbląskie 8 (2007), 67-89.
Literatura uzupełniająca:
1. Lemański J., Księga Rodzaju. Rozdziały 1-11 (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament Tom I / część 1; Częstochowa 2013).
2. Brown R.E., The Epistles of John (Anchor Bible 30; Garden City 1982).
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1) Elliger K. - Rudolph W. (red.), Biblia Hebraica Stuttgartensia (Stuttgart 1967-1977, 4th. ed.). Literatura uzupełniająca: 1. Lemański J., Księga Rodzaju. Rozdziały 1-11 (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament Tom I / część 1; Częstochowa 2013). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: