Egzegeza Janowej sceny pojmania Jezusa w Ogrójcu (J 18,1-14) WT-SST-EJO
Perykopa J 18,1-14 będzie omawiana zgodnie z logicznym tokiem narracji, z jednoczesnym wskazywaniem na obecne w niej liczne walory retoryczne:
1) J 18,1 - przybycie Jezusa wraz z uczniami do Ogrójca.
2) J 18,2-3 - przybycie do Ogrójca także Judasza z uzbrojonym oddziałem.
3) J 18,4-5a - objawieniowe pytanie retoryczne Jezusa.
4) J 18,5b-6 - reakcja adwersarzy na Jezusowe "Ja jestem".
5) J 18,7-9 - słowa Jezusa mające na celu obronę uczniów.
6) J 18,10-11 - odcięcie ucha sługi najwyższego kapłana; kielich od Ojca.
7) J 18,12-14 - pojmanie Jezusa i zaprowadzenie do arcykapłanów.
Na każdy werset przypada średnio 1 wykład (90 minut)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04).
Kryteria oceniania
Przy wystawieniu oceny końcowej brana będzie pod uwagę AKTYWNOŚĆ doktorantów podczas zajęć (także oczywiście ich FREKWENCJA) oraz przede wszystkim stopień/poziom opanowania materiału, zreferowanego podczas EGZAMINU USTNEGO na koniec semestru.
Należy wykazać się także zdolnością lektury tekstu biblijnego (greckiego) oraz jego tłumaczenia na język polski. Temu służyć będzie zwłaszcza pisemny egzamin ŚRÓDSEMESTRALNY. Student(ka) będzie proszony/a o precyzyjne przetłumaczenie losowo wybranych wersetów oraz podanie formy podstawowej/słownikowej wskazanych terminów. Pomyślnie zdany egzamin śródsemestralny będzie gwarantował ocenę dostateczną (3,0).
Literatura
1) Grochowski Z., „«Kogo szukacie?». Pytanie retoryczne kategorii quaesitum w J 18,4.7”, w: W. Chrostowski – D. Kotecki (red.), „Scrutamini Scripturas” (J 5,39). Księga jubileuszowa dla Księdza Biskupa Andrzeja W. Suskiego w 75. rocznicę urodzin, Warszawa 2016, s. 99-112.
2) Grochowski Z., „«Światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie zaskoczyła / nie przyłapała». Narracyjne uzasadnienie nowego tłumaczenia J 1,5”, Studia Elbląskie 17 (2016) 199-133.
3) Grochowski Z., „Dobry Pasterz pojmany w Ogrójcu daje życie swoim uczniom (J 10,1-18; 18,1-14)”, Studia Elbląskie 18 (2017) 323-348.
4) Mędala S., „Tradycja Janowa w świetle współczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.
5) Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.
6) Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: