Elementy inkulturacji w teologii Ojców Kościoła WT-SST-EI
1. Podstawowe cechy starożytnej inkulturacji chrześcijańskiej
2. Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego
3. Chrześcijanin wobec świata pogań¬skiego w nauce Tertuliana
4. Ad Donatum św. Cypriana jako reto¬ryczny protreptyk
5. Ortodoksja i platonizm w ujęciu św. Atanazego Aleksandryjskiego
6. Początki cywilizacji we¬dług Euzebiusza z Cezarei
7. Rozwój cywilizacji we¬dług Euzebiusza z Cezarei
8. Biblijna idea Syjonu w teologii odkupienia św. Hilarego z Poitiers
9. Wpływ tradycji klasycznej na ideę Syjonu u św. Hilarego z Poitiers
10. Teologiczna treść święta Epifanii według kapadockich źródeł IV w.
11. Pożytek kultury antycznej wg św. Grzegorza z Nazjanzu
12. Droga u apofatycznej wizji Boga w nauce św. Grzegorza z Nyssy
13. Aretologia chrześcijańska a filozofia według św. Jana Chryzostoma
14. Filozofia w życiu monastycznym i świeckim według św. Jana Chryzostoma
15. Podsumowanie
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej
Literatura
A. Literatura podstawowa
Kościół otwarty na ludy. Misyjna myśl Ojców Kościoła. Wybrane zagadnienia. Zebrał i oprac. L. Nieścior, Warszawa 2010 (Studia i Materiały Misjologiczne, 21)
B. Literatura uzupełniająca:
Pieszczoch Sz., Kulturotwórcza inspiracja i wpływ chrześcijaństwa na rozwój antyku, Poznań 1992.
Widok N., Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego, Opole 1992
Stawinoga R., Tertulian a świat antyczny, Kraków 2002, s. 95-132
Nieścior L., Asceza chrześcijańska i filozofia w pismach Nila z Ancyry, Poznań 2001, s. 202-218.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: