Duszpasterstwo rodzin WT-SST-DRO
1. Pojęcie i istota duszpasterstwa rodzin.
2. Geneza i rozwój duszpasterstwa rodzin w Polsce.
3. 4. Biblijnoteologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
5. 6. Pozateologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
7. Blaski i cienie współczesnej rodziny w Polsce.
8. Duszpasterstwo rodzin jako działalność zbawcza ukierunkowana na rodzinę (cel, podmiot, przedmiot).
9. Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin.
10. 11. Zasady, zadania, obszary i etapy duszpasterstwa rodzin.
12. Rola diecezji i parafii w duszpasterstwie rodzin.
13. 14. Duszpasterstwo rodzin w Polsce w praktyce.
15. Duszpasterstwo rodzin w Polsce wobec wyzwań współczesności.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć w zakresie:
WIEDZY
ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań (EK 1);
ma pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki (EK 2);
UMIEJĘTNOŚCI
korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i wcielać go w życie w działalności duszpasterskiej (EK 3);
KOMPETENCJI
rozumiejąc potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces autokształcenia oraz innych osób, samodzielnie i krytycznie uzupełniając wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (EK 4);
potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin (EK 5);
jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem „znaków czasu” (EK 6).
Kryteria oceniania
EK 1.
Student na ocenę:
ndst (2) - nie ma wiedzy na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań;
dst (3) – w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań;
db (4) - poprawnie przedstawia, nawiązując do Pisma św. i wskazań Magisterium, teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin oraz jego zasady i zadania;
bdb (5) – wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie wspomnianej problematyki.
EK 2.
Student na ocenę:
ndst (2) - nie ma elementarnej wiedzy interdyscyplinarnej na temat duszpasterstwa rodzin;
dst (3) – posiada niewielką wiedzę interdyscyplinarną na temat duszpasterstwa rodzin;
db (4) - ma ugruntowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat duszpasterstwa rodzin;
bdb (5) – wykazuje się bardzo dużą interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą duszpasterstwa rodzin, potrafiąc harmonijnie i twórczo łączyć dane z różnych dyscyplin naukowych.
EK 3.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterstwa rodzin, ujmując ich w prostym modelu pastoralnym;
dst (3) - tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję duszpasterstwa rodzin;
db (4) - przygotowuje w miarę pełną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych;
bdb (5) – przygotowuje kreatywną propozycję duszpasterstwa rodzin. ujmując ją w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającym także prognozę zachodzących zmian.
EK 4.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi inspirować i organizować procesu autokształcenia oraz innych osób;
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi inspirować i organizować procesu autokształcenia oraz innych osób, samodzielnie i krytycznie uzupełniając wiedzę i umiejętności;
db (4) – w dosyć dobrym stopniu potrafi potrafi inspirować i organizować procesu autokształcenia oraz innych osób, samodzielnie i krytycznie uzupełniając wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
bdb (5) - bardzo dobrze potrafi inspirować i organizować procesu autokształcenia oraz innych osób, samodzielnie i krytycznie uzupełniając wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, odnosząc się do współczesnych wyzwań.
EK 5.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi współpracować w grupie;
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi współpracować w grupie;
db (4) – w dosyć dobrym stopniu potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin;
bdb (5) - bardzo dobrze potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin, realizując go i dokonując jego ewaluacji, wprowadzając później twórcze zmiany.
EK 6.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania duszpasterstwa rodzin;
dst (3) - w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań duszpasterstwa rodzin;
db (4) – w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania duszpasterstwa rodzin uwzględniając owoce swojej refleksji w budowaniu modelu pastoralnego odpowiadającego na wezwania współczesności;
bdb (5) - przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań duszpasterstwa rodzin, wskazując na ich przyczyny i prognozując jego dalszy rozwój, zawierając swoją refleksję w tworzonym modelu pastoralnym i dokonując później jego twórczej ewaluacji.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustne kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych kolokwiów ze znajomości dokumentów Magisterium wskazanych przez wykładowcę oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.
Opis ECTS:
aktywny i obowiązkowy udział w wykładach 30 h
samodzielna analiza materiałów źródłowych 30 h
przygotowanie do odpowiedzi zaliczającej: 25 godzin
konsultacje z prowadzącym: 5 godzin
razem: 90 h = 3 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Watykan 1981.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016.
Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.
Rada ds. Rodziny KEP, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Łomża 2009.
KEP, Wytyczne pastoralne do adhortacji „Amoris laetitia”, Warszawa 2016.
Stanowisko KEP w sprawie LGBT+, Częstochowa 2020.
Glombik K., Goleń J., Nadbrzeżny A., Droga miłosierdzia i integracji w adhortacji "Amoris laetitia". Perspektywa dogmatyczna, moralna i pastoralna, Lublin 2020.
Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017.
Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016.
Kamiński R., Pyźlak G., Goleń J. (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013.
Zarembski Z., Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013.
Literatura pomocnicza:
CBOS, Stosunek Polaków do rozwodów. Komunikat z badań nr 7/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. Komunikat z badań nr 22/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Alternatywne modele życia rodzinnego w ocenie społecznej. Komunikat z badań nr 42/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Więzi rodzinne. Komunikat z badań nr 61/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Polacy o wychowywaniu dzieci. Komunikat z badań nr 125/2022, Warszawa 2022.
CBOS, Postawy prokreacyjne kobiet. Komunikat z badań nr 3/2023, Warszawa 2023.
GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2022, Warszawa 2022.
ISKK SAC, ANNUARIUM STATISTICUM ECCLESIAE IN POLONIA.
Dane za rok 2021, Warszawa 2022.
Rządowa Rada Ludnościowa, Sytuacja demograficzna Polski. Raport 2020-2021, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: