Duszpasterstwo osób chorych i w podeszłym wielu WT-SST-DCH
1. Wprowadzenie w problematykę i wyjaśnienie podstawowych pojęć.
2. Podstawy biblijne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób chorych.
3. Sens starości w świetle Pisma Świętego.
4. Kościół katolicki wobec osób chorych i w podeszłym wieku w historii.
5. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób chorych.
6. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób w podeszłym wieku.
7. Świat ludzi chorych i w podeszłym wieku w Polsce w świetle badań socjologicznych.
8. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi chorymi.
9. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi w podeszłym wieku.
10. Metody i formy duszpasterstwa osób chorych.
11. Metody i formy duszpasterstwa osób w podeszłym wieku.
12. Medyczne i pozamedyczne aspekty opieki hospicyjno-paliatywnej.
13. 14. Duszpasterstwo hospicyjne.
15. Duszpasterstwo chorych i osób w podeszłym wieku jako przestrzeń współpracy duchownych i świeckich
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: pomn3f2
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa chorych, osób starszych i umierających, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła (WT-R-TP_W02);
EK 2 - zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi (WT-R-TP_W04);
w zakresie umiejętności:
EK 3 - potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych, starszych i umierających (WT-R-TP_U02);
w zakresie kompetencji:
EK 4 - potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym, starszym i umierającym (WT-R-TP_K05);
EK 5 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa (WT-R_TP_K06).
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godzin
Praca własna studenta: 30 godzin
Razem 60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1 określany jako "posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa chorych, osób starszych i umierających, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła".
Student na ocenę:
ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu duszpasterstwa chorych, osób w podeszłym wieku i umierających oraz głównego przesłania Pisma Św. i dokumentów Magisterium dotyczących tej tematyki;
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu duszpasterstwa chorych, osób w podeszłym wieku i umierających oraz główne idee nauczania Pisma Św. i dokumentów Magisterium odnośnie wspomnianych zagadnień;
db (4) - dobrze wyjaśnia podstawy terminologiczne oraz biblijno-teologiczne duszpasterstwa osób chorych, w podeszłym wieku i umierających;
bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa osób chorych, w podeszłym wieku i umierających oraz twórczo potrafi akomodować swoją wiedzę do wyzwań współczesności.
EK 2 określany jako "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi".
Student na ocenę:
ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć i zasad teorii komunikacji oraz psychologii dotyczących uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi;
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia i zasady teorii komunikacji i psychologii odnośnie pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi;
db (4) - dobrze wyjaśnia wielorakie podstawy warunkujące nawiązaniu kontaktu z osobami chorymi, starszymi i umierającymi;
bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu psychologicznych podstaw pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi, potrafiąc zarówno scharakteryzować ich świat wewnętrznych przeżyć, jak też opisując zasady związane z nawiązywaniem z nimi kontaktu i ich wsparciem.
EK 3 określany jako "potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych, starszych i umierających".
Student na ocenę:
ndst (2) - nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających;
dst (3) - tworzy, ujętą w prostym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierająjących;
db (4) - przygotowuje w miarę pełną, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych;
bdb (5) - przygotowuje kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych, jak też propozycję jej wdrażania ujętą w ramach programu duszpasterskiego.
EK 4 określany jako "potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym, starszym i umierającym".
Student na ocenę:
ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać z osobami służącymi chorym, starszym i umierającym;
dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym, starszym i umierającym, zachowując się pasywnie;
db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym, starszym i umierającym;
bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym, starszym i umierającym, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując podejmowanie nowych metod i form działania.
EK 5 określany jako "zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa".
Student na ocenę:
ndst (2) - nie potrafi zaplanować i podjąć żadnych zadań religijno-społecznych związanych z prognozami dotyczących starzenia się społeczeństwa;
dst (3) - w ograniczonym stopniu, uwzględniając prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, inicjuje pewne działania odpowiadające na wyzwania pastoralne;
db (4) - przygotowuje w miarę pełną odpowiedź duszpasterską na prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, próbując podejmować współpracę z różnymi środowiskami;
bdb (5) - tworzy kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec osób starszych, współpracując w jej przygotowaniu, realizacji oraz ewaluacji z różnymi środowiskami.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium ustne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach, ustne kolokwium śródsemestralne oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.
Jan Paweł II, List do moich braci i sióstr - ludzi w podeszłym wieku, Watykan 1999.
Kongregacja Nauki Wiary, List "Samaritanus bonus" o opiece nad osobami w krytycznych i końcowych fazach życia, Watykan 2020.
Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2024.
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017.
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992.
Papieska Rada ds. Świeckich, Godność i posłannictwo ludzi starszych w Kościele i świecie, Watykan 1998.
Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2021.
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017.
Bakalarczyk R., Seniorzy niewidzialni obecni? Starzejące się społeczeństwo-prognozy, wyzwania, możliwości, Warszawa 2021.
GUS, Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014-2050, Warszawa 2015.
GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2022 r., Warszawa 2023.
Janiak A., Sztuka współbycia. Komunikacja osób duchownych z chorym, umierającym i żałobnikiem, Poznań 2019.
Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.
Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011.
Pełnia życia w starości: cały numer "Ateneum Kapłańskiego" 2011 nr 614.
Starość I: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 661.
Starość II: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 662.
Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008.
Tutak M. J., Wielebski T. (red.)., Seniorzy wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Warszawa 2019.
Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77.
Wielebski T., Wokół duszpasterskiej posługi kapelanów szpitalnych w Polsce, w: J. Brusiło (red.), Człowiek-duszpasterstwo-Kościół. Od pielgrzymki do ekologii, Kraków 2022, s. 315-366.
Literatura uzupełniająca:
Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002.
Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005.
Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011.
Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007.
Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298.
Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: