Antropologia katechetyczna WT-SST-AKC
1. Antyczna myśl antropologiczna (filozofia, teologia, pedagogika)
2. Spór o człowieka - podstawowe dokumenty katechetyczne
3. Antropologia biblijna i soborowa
4. Człowiek istotą wolną i zdolną do rozwoju
5. Człowiek istotą słabą i grzeszną
6. Wspołczesnye kontekst społeczny
7. Współczesny kontekst antropologiczny
8. Człowieka istotą religijną? wierzącą?
9. Potrzeba antropologi w katechezie
10. Potrzeba autorytetów
11. Wartości w życiu człowieka
12. Cielesność i kult witalności
13. Duchowość człowieka
14. Człowieka a kultura i media
15. Problem cierpienia i umierania w życiu człowieka
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: student potrafi określić podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka;
EK 2: student potrafi porównać ze sobą różne koncepcje człowieka;
EK 3: student ma rozeznanie w specyfice rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały;
EK 4: student odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy;
EK 5: student potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów;
EK 6: student potrafi identyfikować w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia;
EK 7: student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych.
Efekt kształcenia 1. Student „określa podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji człowieka;
Dst (3): potrafi podać definicję człowieka i ją wyjaśnić;
Db (4): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka i omawia ich konsekwencje;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka, omawia ich konsekwencje i odnosi do antropologii chrześcijańskiej.
Efekt kształcenia 2. Student „porównuje ze sobą różne koncepcje człowieka;”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów różnych koncepcji człowieka;
Dst (3): poprawnie przybliża wybrane przez siebie koncepcje człowieka i wskazuje występujące w nich różnice”;
Db (4): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne i omawia występujące w nich podobieństwa i różnice;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne, omawia występujące w nich podobieństwa i różnice oraz dokonuje ich oceny z punktu widzenia teologii
Efekt kształcenia 3. Student „rozeznaje w specyfikę rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowe etapy rozwoju człowieka;
Dst (3): poprawnie wymienia etapy rozwoju człowieka;
Db (4): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka i wskazuje na potrzeby wychowawcze;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka, wskazuje na właściwe im potrzeby wychowawcze oraz identyfikuje potencjalne zagrożenia rozwojowe;
Efekt kształcenia 4. Student „odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych aspektów rozwoju człowieka;
Dst (3): prawidłowo określa podstawowe aspekty rozwoju człowieka;
Db (4): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka i omawia występujące pomiędzy nimi zależności;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka, omawia występujące pomiędzy nimi zależności oraz ich wpływ na jego rozwój duchowy.
Efekt kształcenia 5. Student „potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów”.
Ndst (2): nie potrafi podać przykładów potrzeb rozwojowych człowieka;
Dst (3): podaje przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i ogólnie je charakteryzuje;
Db (4): opisuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i odnosi je do założeń programu nauczania religii;
Bdb (5): analizuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i wyjaśnia, jak mogą być zaspokajane w oparciu o programu nauczania religii.
Efekt kształcenia 6. Student „identyfikuje w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać kilku przykładów zagrożeń dla rozwoju ucznia
Dst (3): potrafi wskazać przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia i je ogólnie charakteryzuje;
Db (4): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, ogólnie je charakteryzuje i proponuje rozwiązania dydaktyczne służące ich przepracowaniu;
Bdb (5): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, precyzyjnie je opisuje i projektuje program dydaktyczny zmierzający do rozwiązania zaistniałego problemu.
Efekt kształcenia 7. Student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych.
Ndst (2): nie potrafi wymienić głównych prądów kulturowych;
Dst (3): wymienia główne prądy kulturowe i je ogólnie omawia;
Db (4): opisuje główne prądy kulturowe i je ocenia;
Bdb (5): opisuje wskazane prądy kulturowe, ocenia je i potrafi wykorzystać dla promowania wartości chrześcijańskich.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Podstawowym kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na ćwiczeniach.
- opanowanie materiału ćwiczeń uzupełnionego o wskazaną literaturę
- pisemna końcowa praca zaliczeniowa: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Literatura
P. Goliszek, Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2017.
B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017.
J. Kochel, Wprowadzenie do antropologii pedagogicznej, Opole 2018.
T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013.
Mieczysław Majewski, Katecheza antropologiczna na tle współczesnych tendencji katechetycznych, Lublin 1977;
Mieczysław Majewski, Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: