Teologia duchowosci: Zagadnienia wstępne; Szkoły duchowości WT-SPL-TDZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z specyfiką metodologiczną teologii duchowości oraz absorbcja wiedzy dotycząca jedności i wielości duchowości, a także kryteriów różnicujących szkoły duchowości. Student ma się zapoznać z dwoma wielkimi szkołami duchowości, tj. szkołą benedyktyńską i franciszkańską, które odcisnęły niezatarte piętno na rozwoju Kościoła i przyczyniły się do rozwoju christianitas. Student ma nabywać umiejętności do krytycznej analizy historycznych źródeł, ażeby wyselekcjonować podstawowe treści, właściwie je zinterpretować i przekazać zrozumiałym dla słuchaczy językiem.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę dotyczącą metody stosowanej w teologii duchowości oraz definiuje jedność i wielość duchowości. Posługuje się kryteriami, które sprawiają tworzenie się wielu szkół duchowości. Opisuje istotne elementy benedyktyńskiej i franciszkańskiej szkoły duchowości, podkreślając ich nowość w czasach ich występowania. Umie określić tło historyczne powstających szkół.
Student posiada umiejętność analizy tekstów źródłowych reguł zakonnych oraz dokonywać ich aktualizacji. Umie właściwie wyselekcjonować treści, które są aktualne współcześnie i ukazać wyjątkowość treści w ówczesnej epoce. Dokonuje porównania treści zakonodawców ze współczesnymi wyzwaniami i posiada umiejętność stosowania języka bliskiego słuchaczom, nie dokonując zarazem "spłaszczenia" treści.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra: potrafi opisać wszystkie specyficzne elementy metody stosowanej w teologii duchowości; umie podać wszystkie kryteria jedności i wielości duchowości; potrafi przedstawić wyczerpująco sytuację historyczną, panującą w okresie tworzenia się szkoły duchowości, zagrożenia i odpowiedź zakonodawcy na te wyzwania; umie scharakteryzować wszystkie istotne cechy reguł oraz charyzmat danej szkoły.
Ocena dobra: potrafi opisać większość elementów metody stosowanej w teologii duchowości oraz większość kryteriów różnicujących szkoły duchowości; umie nakreślić ogólnie sytuację historyczną i problematykę w ówczesnym kościele; potrafi dokonać charakterystyki charyzmatu wspólnoty zakonnej i większość jej istotnych elementów.
Ocena dostateczna. Student potrafi z pomocą nauczyciela opisać metodę stosowaną w teologii duchowości, wymienić niektóre kryteria szkół duchowości. Umie opisać niektóre cechy charakterystyczne szkół duchowości oraz ich charyzmaty.
Literatura
M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001.
Św. Benedykt z Nursji, Reguła, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 24-297.
św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 302-380.
M. Kanior, Historia monastycyzmu chrześcijańskiego. Starożytność (wiek III-VIII), t. I, Kraków 1993.
G. Holzherr, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim. Komentarz do Reguły św. Benedykta, tłum. W. Szlenzak, Tyniec 1988.
Tekst łaciński i polski pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 113-388.
T. Desbonnets, Pisma św. Franciszka i ujęciu historycznym i krytycznym, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 31-67.
T. Matura, Wizja wyłaniająca się z pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 69-99.
L. Hardick, J. Terschluesen, K. Esser, Franiciszkańska Reguła życia, tłum. K. Ponurek, Niepokalanów 1988.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: