Psychologia ogólna i osobowości WT-SPL-PSY1
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii i fizjologii człowieka. W sposób szczególny zapoznaje się ze specyfiką funkcjonowania układu nerwowego oraz układu hormonalnego. Przekazywana jest też wiedza z zakresu percepcji, myślenia i pamięci, ich wewnętrznej struktury oraz podstawowych problemów związanych z ich deficytami. Student zapoznaje się z podstawowymi szkołami psychologicznymi. Zdobyte umiejętności pozwolą na wykorzystanie wiedzy do określenia, czy i jak funkcjonują poszczególne funkcje psychiczne człowieka. Student będzie umiał określić patologiczne sposoby funkcjonowania człowieka z zakresie tych podstawowych funkcji. W zakresie kompetencji, student będzie umiał uzasadnić swoje obserwacje w zakresie funkcjonowania człowieka. Będzie umiał wyjaśnić podstawowe mechanizmy regulujące życie psychiczne człowieka.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii.
W3 - Student ma wiedzę o związku życia psychicznego z funkcjonowaniem układu nerwowego i fizjologicznego człowieka.
W3 - Student ma wiedzę na temat podstawowych procesów psychicznych człowieka.
W4 -Student ma wiedzę o podstawowych koncepcjach i teoriach wyjaśniających funkcjonowanie osobowości.
U1 - Student potrafi określić prawidłowe funkcjonowanie w zakresie podstawowych funkcji człowieka.
U2 - Student umie uzasadnić mechanizm powstania trudności w osobowości w odwołaniu do różnych teorii i koncepcji psychologicznych.
K1-
Kryteria oceniania
Ocena końcowa - egzamin ustny (100%).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Makselon J. (red.) (1995). Psychologia dla teologów. Kraków.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk.
Zimbardo P., Ruch F. (1994). Psychologia i życie. Warszawa.
Oleś P. (2005). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa.
Gałdowa A. (1999). Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków.
Strojnowski J. (1992). Biologiczne mechanizmy zachowania. Lublin
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: