Psychologia rozwojowa WT-SPL-PROZ
Treści merytoryczne:
Zakres tematyczny obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu rozwoju biologicznego człowieka. W zakresie funkcjonowania psychicznego omówiony zostaje rozwój mowy, myślenia, społeczny i moralny. Następnie studenci zapoznają się z technikami diagnostycznymi w odniesieniu do różnych aspektów rozwoju. Omawiany jest rysunek rodziny oraz socjogram. Przekazywana jest też podstawowa wiedza z zakresu psychologii rodziny ze szczególnym uwzględnieniem postaw i relacji rodzinnych i ich wpływu na rozwój człowieka. Omawiana jest też rozwój społeczny człowieka wraz z podstawowymi wiadomościami odnoszącymi się do funkcjonowania człowieka w grupie. Studenci zapoznają się też z informacjami na temat podstawowych trudności dzieci i młodzieży szkolnej. Omawiana jest tematyka nadpobudliwości uczniów, niedostosowania społecznego oraz skutków funkcjonowania w rodzinie dysfunkcyjnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej
W2 - Student posiada wiedzę na temat stadialnego rozwoju człowieka.
W3 - Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat społecznego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jego funkcjonowania w rodzinie i grupach społecznych.
U1 - Student potrafi opisać poziom rozwoju człowieka na różnych jego stadiach.
U2 - Student umie zastosować wiedzę by wskazać potencjalne trudności rozwojowe człowieka.
U3 - Student umie zastosować wybrane techniki diagnozujące funkcjonowanie ucznia w grupie i rodzinie.
K1 - Student posiada kompetencje do komunikowania trudności rozwojowych oraz społecznego funkcjonowania ucznia.
Kryteria oceniania
Ocena 5:
W1, W2, U1 - student bardzo dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić.
W3, U3, K1 - student precyzyjnie określa funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie.
U2 - trafnie opisuje trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach
Ocena 4:
W1, W2, U1 - student dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi opisać większość sfer rozwojowych człowieka i poprawnie je ocenić.
W3, U3, K1 - student potrafi poprawnie opisać funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie.
U2 - student umie wydobyć większość trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach.
Ocena 3:
W1, W2, U1 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić.
W3, U3, K1 - student jest w stanie opisać zasadnicze trudności i kompetencje funkcjonowania społecznego ucznia w grupie i w rodzinie.
U2 - potrafi opisać podstawowe trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach.
Literatura
Makselon J. (red.) (1995). Psychologia dla teologów. Kraków.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk.
Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa
Mika S. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Warszawa.
Schaffer R. Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków 2010.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza. Warszawa
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa.
Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: