Ogólna metodologia nauk-charakterystyka nauki i typy rozumowań WT-SPL-OMN
wykład przybliża zjawisko nauki (poznania naukowego) w ogóle, tj. czynności intelektualnych dotyczących każdego typu nauki. W szczególności cel wykładu jest:
1. teoretyczny:
a) przybliżenie natury nauki, tj. jej przedmiotu, celu, metody i struktury;
b) przyswojenie aparatury pojęciowej różnych nauk.
2. praktyczny:
a) zapoznanie z podstawowymi procedurami wiedzotwórczymi;
b) nabycie sprawności intelektualnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin | W cyklu 2022/23_L: Udział w wykładzie: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godzin
Konsultacje: 5 godzin | W cyklu 2020/21_Z: Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
W02 - student wykazuje podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej (kluczowe pojęcia i problemy) i metodologicznej ogólnej metodologii nauk
W10 - student prezentuje współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w zakresie ogólnej metodologii nauk oraz ogólną wiedzę filozoficzną
U04 - student prawidłowo rozpoznaje, interpretuje i wyjaśnia problemy ogólnej metodologii nauk
K11 - student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, uzasadniając potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do problemów wobec złożonej rzeczywistości
Kryteria oceniania
Efekt W02, W10
- na ocenę bardzo dobrą - student wymienia i definiuje wszystkie omawiane na wykładzie terminy; rozróżnia i objaśnia wszystkie typy rozumowań, podziały i klasyfikacje; wybiera i uzasadnia wszystkie wartościowe elementy ogólnej metodologii nauk.
- na ocenę dobrą - student wymienia i definiuje większość omawianych na wykładzie terminów; rozróżnia i objaśnia większość typów rozumowań, podziałów i klasyfikacji; wybiera i uzasadnia wszystkie większość elementów ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dostateczną - student wymienia i definiuje niektóre omawiane na wykładzie terminy; rozróżnia i objaśnia niektóre typy rozumowań, podziały i klasyfikacje; wybiera i uzasadnia niektóre wartościowe elementy ogólnej metodologii nauk
Efekt U04
- na ocenę bardzo dobrą - student bezbłędnie analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dobrą - student w większości poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, w większości swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dostateczną - student częściowo analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, częścioow błędnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
Literatura
1. Ajdukiewicz Kazimierz, Logika pragmatyczna, Warszawa: 1975 (cz. 3. Metodologiczne typy nauk).
2. Hajduk Zygmunt, Ogólna metodologia nauk, Lublin: KUL 2012.
3. Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin: KUL 1998.
4. Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa: DAP 2003.
5. Ziembiński Zygmunt, Logika praktyczna, Warszawa: PWN 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: