Muzyka kościelna-budowa organów WT-SPL-MUBO
Studenci w ramach zajęć poznają historię budownictwa organowego od czasów starożytnych aż po współczesność, ze szczególnym uwzględnieniem organów barokowych oraz romantycznych.
Poznanie budowy organów w teorii oraz w podczas zajęć praktycznych podczas oglądania instrumentów o zróżnicowanej budowie pozwolą w praktyce zadbać o organy.
Organy - jako instrument liturgiczny - podlegają przepisom liturgicznym, zawartym w szeregu dokumentów Kościoła. Studenci podczas zajęć poznają je i uczą się aplikować w praktyce.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W1 - studenci znają historię rozwoju budownictwa organowego, rozumieją wartość organów zabytkowych
W2 - studenci znają podstawy budowy organów oraz zasady ich konserwacji
U1 - studenci potrafią zaplanować prace konieczne dla zachowania odpowiedniego stanu organów, z zachowaniem wartości historycznej (w przypadku zabytków)
K1 - studenci wykazują wrażliwość na piękno brzmienia organów oraz muzyki organowej, a także na wartość zabytkową organów
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą student zna najważniejsze etapy rozwoju budownictwa organowego
- na ocenę dobrą student zna większość najważniejszych etapów rozwoju budownictwa organowego
- na ocenę dostateczną student zna niektóre etapy rozwoju budownictwa organowego
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą uczeń rozpoznaje i nazywa wszystkie najistotniejsze elementy budowy organów i zasady ich konserwacji
- na ocenę dobrą student rozpoznaje i nazywa większość najistotniejszych elementów budowy organów i zasad konserwacji
- na ocenę dostateczną student rozpoznaje i nazywa niektóre elementy budowy organów i zasady ich konserwacji
Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą student potrafi zaplanować prace konieczne dla zachowania odpowiedniego stanu organów z zachowaniem wartości historycznej
- na ocenę dobrą student potrafi zaplanować część działań koniecznych dla zachowania wartości organów
- na ocenę dostateczną student potrafi zaplanować niektóre działania konieczne dla zachowania wartości organów
Efekt K1:
- na ocenę bardzo dobrą student wykazuje dużą wrażliwość na piękno muzyki organowej i zachowanie wartości historycznej organów
- na ocenę dobrą student wykazuje średnią wrażliwość na piękno muzyki organowej i wartość historyczną organów
- na ocenę dostateczną student wykazuje umiarkowaną wrażliwość na piękno muzyki organowej oraz ich wartość historyczną
Literatura
J. Chwałek, Budowa organów, Lublin 1971
J. Erdman, Organy, Warszawa 1992
W. Z. Łyjak, Organy na Mazowszu w diecezji płockiej od XIV wieku do 1818 roku, Płock 2005
W. Z. Łyjak, Organy na Mazowszu w diecezji płockiej od 1818 do 1925 roku, Płock 2008
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: