Muzyka-Śpiewy mszalne WT-SPL-MŚM
Studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: przepisy liturgiczne dotyczące śpiewów mszalnych, Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Dyrektorium o Mszach z udziałem dzieci, instrukcje Stolicy Apostolskiej oraz KEP.
W ramach ćwiczeń nabywają umiejętności prawidłowego wykonywania śpiewów mszalnych celebransa.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
W1 - student określa części Mszy św. przeznaczone do śpiewania, zna ich historyczne pochodzenie oraz rozwój muzyczny
W2- student rozumie zasady wykonywania śpiewów mszalnych przez celebransa oraz innych uczestników liturgii
U1- student wykonuje śpiewy celebransa
U2 - student umie określić dobór śpiewów liturgicznych na Mszę św
K1 - student jest wrażliwy na właściwy dobór śpiewów do liturgii oraz piękno muzyki liturgicznej
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą student prawidłowo określa wszystkie części Mszy św. przeznaczone do śpiewania, zna ich historyczne pochodzenie oraz rozwój muzyczny
- na ocenę dobrą student prawidłowo określa większość części przeznaczonych do śpiewania, zna historyczne pochodzenie oraz rozwój muzyczny większości z nich
- na ocenę dostateczną student prawidłowo określa niektóre części Mszy św. przeznaczone do śpiewania, zna historyczne pochodzenie oraz rozwój muzyczny niektórych z nich
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą student rozumie i zna wszystkie zasady wykonywania śpiewów mszalnych przez celebransa
- na ocenę dobrą student zna większość zasad wykonywania śpiewów mszalnych przez celebransa
- na ocenę dostateczną student zna niektóre zasady wykonywania śpiewów mszalnych przez celebransa
Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą student poprawnie wykonuje wszystkie śpiewy celebransa
- na ocenę dobrą student wykonuje większość śpiewów celebransa
- na ocenę dostateczną student wykonuje niektóre śpiewy celebransa
Efekt U2:
- na ocenę bardzo dobrą student poprawnie dobiera wszystkie śpiewy liturgiczne na Mszę św.
- na ocenę dobrą student poprawnie dobiera większość śpiewów liturgicznych na Mszę św.
- na ocenę dostateczną student poprawnie dobiera niektóre śpiewy liturgiczne na Mszę św.
Efekt K1:
- na ocenę bardzo dobrą student wykazuje dużą wrażliwość na piękno muzyki liturgicznej oraz jej poprawne ukształtowanie
- na ocenę dobrą student wykazuje zainteresowanie poprawnym ukształtowaniem muzyki liturgicznej i pięknem muzyki w liturgii
- na ocenę dostateczna student wykazuje umiarkowaną wrażliwość na piękno muzyki liturgicznej i jej poprawne ukształtowanie.
Literatura
Mszał Rzymski dla diecezji polskich, Poznań 2013
Lekcjonarz mszalny, Poznań 2015, t. I-IX.
A. Filaber, Prawodawstwo muzyki liturgicznej, Warszawa 1997
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii Sacrosanctum Consilium
Kongregacja Świętych Obrzędów, Instrukcja Musicam Sacram
Kongregacja ds. Kultu Bożego, Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, 1973.
Konferencja Episkopatu Polski, Zalecenia w związku z Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, 1978.
Konferencja Episkopatu Polski, Instrukcja o muzyce kościelnej, 2017.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: