Literatura religijna WT-SPL-LRE
PROGRAM
1. Spotkanie zapoznawcze, prezentacja programu zajęć. Praca domowa: „Mój ulubiony utwór religijny” (wypracowanie)
2. Wspólna lektura wypracowań, wnioski dla naszych spotkań
3. Określenie kultury, kultura katolicka (met. multimed.)
4. Co interpretujemy w dziele literackim? Czym jest literatura katolicka? Jak ją za taką uznać? Co to jest teologia literatury, teologia literacka? Co to jest „sacrum w literaturze”?
5. Początki chrześcijańskiego słowa pisanego na ziemiach polskich– wybrane treści Pontificale Plocense I; misterium Deus siderum fabricator… – interpretacja misterium, przygotowanego przez Teatr Dramatyczny w Płocku (you tube)
6. W kręgu literatury hagiograficznej: Gilbert Keith Chesterton, „Święty Tomasz z Akwinu”
7. Analiza postaci i misji Księdza Kordeckiego w „Potopie”
8. Prymas Tysiąclecia, „10 ideałów życia – Timete Deo”, „Zapiski więzienne”. Praca pisemna: „Moje 10 ideałów”
9. Św. Jan Paweł II, Poezje młodzieńcze („Magnificat”)
10. Zofia Kossak-Szczucka, „Z otchłani”. Praca pisemna: „Wojna w mojej rodzinie / parafii / miejscowości”
11. Jan Twardowski, „Tylko mali grzesznicy”, „Kocham deszcz, który pada w Komańczy". Klucze odczytywania poezji głęboko religijnej
12. Mój Ksiądz Twardowski - Spotkanie z o. Wojciechem Kruszewskim („Własnego kapłaństwa...”)
13. Jan Dobraczyński, „Listy Nikodema”
14. Przygotowanie jasełek na podstawie fragmentów „Listów Nikodema” Jana Dobraczyńskiego
15. Tadeusz Żychiewicz, „Poczta Ojca Malachiasza”, t.1, s. 9-11; 373-376
16. Dzieje zbawienia wpisane w architekturę – Antonio Gaudi i Sagrada Familia (met. multimed.)
17. Roman Brandstaetter, Jezus z Nazaretu (fragmenty, przygotowanie inscenizacji pasyjnej)
18. Roman Brandstaetter, „Pieśń o moim Chrystusie”
19. Św. Jan Paweł II, „Tryptyk rzymski”
20. Sacrum na progu literatury współczesnej – Fiodor Dostojewski, „Legenda o Wielkim Inkwizytorze”
21. Sacrum u początków współczesnego malarstwa – Vincent van Gogh (met. multimed.)
22. Sacrum u zarania współczesnej rzeźby – August Rodin (met. multimed.)
23. Jezus w filmie współczesnym – „Pasja” Mela Gibsona?
24. Sztuka eseju na przykładzie „Czasu otwartego” i „Gałęzi i liści” ks. Janusza Stanisława Pasierba (zob. też poezje: „Popielec”, „gdyby”, „przed Komunią”, „stare kobiety w kościele”, „ostatni wiersz”) – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską
25. Graham Greene, „Moc i chwała”. Esej: „Kapłaństwo mimo wszystko?”
26. Mój blog między komunikacją, literaturą a wiarą – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską
27. Zbigniew Herbert, „Modlitwa Pana Cogito Podróżnika”
28. Zbigniew Herbert, „Tomasz”
29. Konstanty Ildefons Gałczyński, „Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich”
30. Gustaw Herling- Grudziński, „Gorący oddech pustyni”
31. Gustaw Herling-Grudziński, „Ofiarowanie. Opowieść biblijna”. Gry autora z tekstem świętym
32. Jewgienij Jewtuszenko, „Na moście nad Sekwaną szklaną”
33. „Teatr od podszewki”. Wizyta w Teatrze Płockim, spotkanie z dyrektorem M. Mokrowieckim. Recenzja sztuki teatralnej
34. Muti-kulti w natarciu - pluralizm kulturowy a problem multikulturalizmu i fundamentalizmu
35. Nasze próby własnej twórczości... Vox clamantis
36. Przygotowanie numeru pisma seminaryjnego „Na Górze” / „Sursum Corda”
37. 15 rad starego profesora-księdza
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Aktywny udział w konwersatorium: 90 godz.
Praca własna studenta: 40 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 140 godz. = 2 ECTS
Kod zespołu - o0jnhce
Kryteria oceniania
Metody:
aktywny udział w konwersatorium, wspólnych analizach dzieł literackich, spotkaniach z ludźmi kultury, wizytach w teatrze, bibliotece, podczas projekcji filmów i przedstawień teatralnych, w trakcie lektury czasopism kulturalnych, nauczenie się na pamięć 1, 2 utworów literackich, pisanie rozprawek i sprawdzianów
Kryteria - :
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze kulturą i ich definiować; nie zna podstawowych pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej, sacrum w literaturze; nie potrafi analizować tekstów literackich; nie posiadł wiedzy na temat współczesnego pluralizmu kulturowego i fundamentalizmu; nie eliminuje błędów językowych.
Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, a także umie tylko ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi podczas konwersatorium procesami i pojęciami
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, dobrze analizuje dzieła literackie i zjawiska kulturowe; „chwyta” ambiwalencje nowożytności; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, związanymi z kulturą, literaturą katolicką i sacrum w literaturze, definiować je i przedstawiać.
Bdb (5): doskonale interpretuje dzieła kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze ;precyzyjnie definiuje pojęcia z tego zakresu; posiadł świetną orientację we współczesnej kulturze, literaturze katolickiej i sacrum w literaturze; rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty literackie i kulturowe w obrębie chrześcijaństwa; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy.
Literatura
Dzieła zapisane w programie, a ndto:
1. Czesław Ryszka, Na tropach Boga
2. Jerzy Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury
3. H. Seweryniak, Prorok i błazen. Szkice z teologii narracji
4. H. Seweryniak, Medytacje z Herbertem
5. H. Seweryniak, Medytacja dla bliskich
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: