Logika WT-SPL-LOCW
Cel ćwiczeń realizowany jest na trzech zasadniczych płaszczyznach:
1.Praktyczne zastosowanie logicznej analizy języka. Rozwiązuje się konkretne zadania na podstawie K. Ajdukiewicz, Zarys Logiki. Książka pomocnicza dla nauczycieli. Warszawa 1953. Podejmuje się min. następujące zagadnienia:
- ustalanie relacji między zakresami nazw
- analiza konkretnych definicji pod kątem ich poprawności
- umiejętność stosowania podziału logicznego w poznaniu naukowym i
potocznym
- identyfikacja błędów wieloznaczności w konkretnych wypowiedziach
- sposoby osiągania jednoznaczności na podstawie wybranych przykładów
2. Sprawdzanie niezawodności konkretnych schematów wnioskowania metodą zero-jedynkową oraz na drodze dowodu założeniowego wprost i nie wprost, według zadań z książki L. Borkowski, Elementy Logiki formalnej, Warszawa PWN 1980
3. Praktyczna przydatność retoryki
- właściwa struktura wypowiedzi jako podstawa adekwatnego przekazu
(przykłady)
- retoryka a propaganda; identyfikacja problemu na podstawie konkretnych
przykładów
- uzasadnienie rzeczywiste i pozorne; próba zobrazowania
- retoryka a rzeczywistość wirtualna
Kultura logiczna jako odpowiedź na różne przejawy irracjonalności: konkretne irracjonalnych wypowiedzi i zachowań
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kształtowanie praktycznej umiejętności logicznego myślenia i działania. Identyfikacja różnych przejawów nieracjonalności w kształtowaniu postaw społecznych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: