Oligofrenopedagogika WT-SOP-OLG
Treści merytoryczne:
1.Oligofrenopedagogika – przedmiot, cele, zadania, powiązania z innymi naukami;
2.Niepełnosprawność intelektualna – pojęcie, współczesne klasyfikacje, terminologia.
3.Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.
4.Diagnostyka niepełnosprawności intelektualnej.
5.Analiza ogólnych właściwości psychofizycznych osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i ich konsekwencji dla procesu wychowawczo – dydaktycznego i socjalizacyjnego.
6.Potrzeby psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.
7.Modele pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody oceny:egzamin ustny
Punkty ECTS
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1.Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod wiatr”, Warszawa 1997
2.Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998
3.Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów , 1998
4.Kościelska M., Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny, WSiP, Warszawa 1984
5.Kowalik S., Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji, PWN, Poznań 1989
6.Doroszewska J., Pedagogika Specjalna, Ossolineum, Wrocław 1989
7.Kirejczyk K., (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika, PWN, Warszawa 1981
8.Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1993
9.Olechnowicz H., Metody aktywizowania głębiej upośledzonych umysłowo,Nasza Księgarnia, Warszawa 1983
10.Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Wybrane zagadnienia,Impuls, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: