Homiletyka materialna WT-SOP-HM2
Treści merytoryczne:
1. Uczniowie idący do Emaus: biblijne cechy homilii.
2. Istota i geneza homilii.
3. Krótka historia homilii.
4. Uprzywilejowane miejsce homilii w przepowiadaniu słowa Bożego.
5. Tworzywo homilii: świadectwo życia, Pismo św.
6. Tworzywo homilii: liturgia, nauczanie Kościoła, kultura.
7. Podstawowe treści homilii: egzystencja, kerygma.
8. Podstawowe treści homilii: didaskalia, liturgia, parakleza.
9. Modele przepowiadania homilijnego.
10. Funkcje homilii: kerygmatyczna, anamnetyczna.
11. Funkcje homilii: kultyczna, mistagogiczna.
12. Proces tworzenia homilii.
13. Przygotowanie tekstu homilii.
14. Przygotowanie tekstu homilii.
15. Przygotowanie tekstu homilii.
Metody nauczania:
-mini wykłady
-dyskusje
-interwencje dydaktyczne
-case study
Metody oceny:
przygotowanie tekstu homilii (praca w grupach)
analiza i praca wspólna nad tekstem homilii
ocenianie aktywności studentów na zajęciach
test pisemny na koniec semestru
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Lektura obowiązkowa:
1. Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini (2010).
2. Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium (2013).
3. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium homiletyczne (2015).
Literatura podstawowa:
1. R. Zerfass, Od perykopy do homilii, Kraków 1995.
2. Prawdy wiary w przepowiadaniu (red. W. Przyczyna), Kraków 2002.
3. K. Muller, Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003.
4. K.Marcyński, Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.
5. K. Marcyński i in., Komunikacja społeczna według Benedykta XVI, Kraków 2016.
6. K. Marcyński i in., Sztuka komunikacji według Franciszka, Warszawa 2016.
7. Z. Grzegorski, Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999.
Literatura pomocnicza:
1. W. Przyczyna, Kaznodziejski przekaz opowiadań biblijnych, Kraków 2000.
2. D. Buttrick, Homiletic. Moves and Structures, London 1987.
3. K. Untener, Preaching better, New York 1999.
4. R. P. Waznak, An Introduction to the Homily, Collegeville, Minnesota, 1998.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: