Teologia moralna szczegółowa-Życie osobiste WT-SLO-TMSZ
Treści merytoryczne:
Ogólnie rzecz ujmując, dzielą się na zagadnienia życia wewnętrznego (dotyczące realizacji cnót chrześcijańskich), kultu Bożego (pierwszy semestr), w drugim zaś bierze się pod uwagę charyzmaty i ich przeżywanie w Kościele katolickim, kapłaństwo itp., Kolejne zagadnienie to: kultura chrześcijańska i rola wcielenia Jezusa Chrystusa, oraz problematyka etyki seksualnej.
Ostatecznie omawiane na wykładzie tematy byłoby można poszeregować następująco:
1. Niewiara - ateizm i jego formy: Sekularyzacja i desakralizacja.
2. Związek cnót moralnych z teologicznymi.
3. Pojęcie wiary w ST i NT.
4. Wiara w św. Pawła i św. Jana.
5. Pojęcie wiary a wykroczenia w jej zakresie.
6. Nadzieja jako cnota.
7. Przedmiot materialny i formalny nadziei.
8. Wykroczenia w zakresie nadziei.
9. Miłość jako sprawność moralna.
10. Treść cnoty miłości i wykroczenia;
11. Kult - pojęcie terminologiczne; obowiązek kultu. Elementy kultu Bożego.
12. Wykroczenia w zakresie kultu Bożego.
13. Charyzmat kapłaństwo i kryzys w jego przeżywaniu.
14. Normy etyki seksualnej. Czystość, celibat, dziewictwo itp.
15. Wykroczenia i zboczenia seksualne. Kryteria powołania do kapłaństwa (tożsamościowe).
Metody oceny: egzamin.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada wiedzę, prowadząca do specjalizacji, w zakresie teologii moralnej życia wewnętrznego. Rozumie, objaśnia i definiuje podstawowe zagadnienia z teologii moralnej.
Umiejętności:
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
Kwalifikacje:
Student postrzega relacje pomiędzy teorią a praktyką życia wewnętrznego. Jest wrażliwy na poznane i ujawnione problemy z życia moralnego w świecie współczesnym.
ECTS: 2.
30 godzin wykładowych - 1 punkt.
20 godzin przygotowania się do egzaminu - 1 punkt.
15 godzin lektura literatury.
Kryteria oceniania
Metody:
1. Ocena ciągła (obecność studenta oraz jego aktywność);
2. Ustny egzamin (na koniec semestru).
3. Informacja zwrotna.
4. Lektura prac.
Kryteria:
Ocena 2: Brak obecności na wykładach, student wykazał brak wiedzy z teologii moralnej szczegółowej (egzamin), oraz brak kompetencji i umiejętności.
Ocena 3. Obecność i aktywność na wykładach, student wykazał posiadanie wiedzy w zakresie omawianych zagadnień na poziomie podstawowym (egzamin), oraz prezentowanie zdobytych kompetencji i umiejętności;
Ocena 4: Aktywna obecność na wykładach; student wykazał posiadanie wiedzy na poziomie dobrym (egzamin), itp. - oraz prezentowanie zdobytych kompetencji i umiejętności (ukazanie zdolności dyskutowania na dany temat).
Ocena 5: Podobnie jak wyżej, tylko na najwyższym poziomie.
Literatura
1.Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est;
2. IDEM, Encyklika Spe salvi;
3. Drożdż A, Człowiek światu. Teologia moralna szczegółowa, Tarnów 2002;
4. IDEM., Człowiek Bogu. Teologia moralna szczegółowa, Tarnów 2000;
5. IDEM, Sakrament pojednania z Bogiem i z Kościołem, Teologia moralna szczegółowa, Tarnów 2002;
6. Nagórny J. - Pokrywka M., Płciowość ludzka w kontekście miłości, Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2005;
7. Olejnik S., Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999;
8. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1998;
9. Zwoliński A., Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, Radom 2003.
10. Franciszek, Adhortacja Gaudete ed exultate.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: