Teologia moralna WT-SLO-TMC2
Ćwiczenia z teologii moralnej szczegółowej mają za zadanie uaktywnić studenta w zdobywaniu wiedzy z teologii moralnej poprzez samodzielne wyszukanie literatury i przygotowanie poprawnego merytorycznie i formalnie referatu z określonej wcześnie z profesorem problematyki.
Student na ćwiczeniach ma możliwość skonfrontowania swojej wiedzy w grupie, ale także możliwość sprawdzenia swoich zdolności erudycyjnych i przekazu.
Student uczy się podejmowania dyskusji dydaktycznej, prowadzenia jej, i weryfikowania ewentualnych błędów merytorycznych.
Chodzi o zdobycie i skonfrontowanie poprawności wiedzy z teologii moralnej życia wewnętrznego, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk teologicznych. Student na ćwiczeniach ma okazję poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralnym. Student nadto: może sprawdzić się, na czym polega czynny udział w życiu Kościoła katolickiego, poprzez próbę przekazu w grupie rówieśniczej doktryny moralnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk teologicznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej.
Umiejętności:
Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralnym.
Kompetencje:
Odznacza się szacunkiem dla prawdy; w łączności z Urzędem Nauczycielskim Kościoła dąży do głębszego rozumienia Słowa Bożego.
Jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym.
ECTS: (2).
udział w ćwiczeniach 15 godzin
przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin
Kryteria oceniania
Metody oceniania to: ocena ciągła, dokonywana podczas kolejnych zajęć, na których studenci mają możliwość wykazania w dyskusji swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Kryteria zaliczenia:
Na ocenę niedostateczny (2): student nie chodził nas zajęcia, nie przedstawił referatu, nie wykazał, iż nową wiedzę ani umiejętności.
Na ocenę dostateczną (3): student uczestniczył w zajęciach, przygotował merytoryczny referat i przedstawił go pod ocenę. Student umiejętnie poprowadził dyskusję na wskazany temat.
Na ocenę dobrą (4). Student był aktywny na zajęciach; przygotował, przedstawił merytoryczny i poprawnie formalnie referat z zadanej problematyki; prowadził umiejętnie dyskusję w grupie na wskazany temat.
Na ocenę bardzo dobrą (5). Student aktywnie uczestniczył w zajęciach, przygotował poprawnie referat, wykazując się dobrym poziomem wiedzy, przedstawił referat do dyskusji i do oceny, poprowadził umiejętnie dyskusję w grupie na zadany temat; wykazał wrażliwość moralną i wolę pogłębienia zdobytej wiedzy.
Literatura
1. I. Mroczkowski, Rodzina. Gender i nowy femionizm, Płock 2014.
2. Rodzina i rodzicielstwo. Między tradycją a współczesnością, red, A. Skreczko i inni. Warszawa 2014.
3. Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, red. Z. Struzik, Warszawa 2012.
3. Jan Paweł II, Evangelium vitae.
4. Benedykt XVI, Spe salvi.
5. Kongregacja Doktryny Wiary, Instrukcja Dingitas personae.
6. S. Olejnik, Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna. T. 1: Wprowadzenie i idea wiodąca. Warszawa 1988.
7. J. Piegsa, Człowiek – istota moralna. T. 1: Teologia moralna fundamentalna. Opole 2002.
8. E. Cofreces Merino, R. Garcia de Haro, Teologia moralna fundamentalna. Kraków 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: