Teologia moralna WT-SLO-TMC1
Treści merytoryczne:
1. Ważniejsze, moralne aspekty aborcji.
2. Etyczne aspekty zabójstwa osób cierpiących.
3. Klonowanie istoty ludzkiej.
4. Komórki macierzyste i ich użyteczność medyczna.
5. Etyczne aspekty stosowania kary śmierci.
6. Moralność samobójstwa i zabójstwa.
7. Związek antykoncepcji i aborcji.
8. Używki i dopalacze a ich zgubny wpływ na człowieka.
9. Alkoholizm i nikotynizm; pośrednie godzenie w życie ludzkie.
10. Pornografia jako przemysł; szkodliwość dla ducha i powołania Bożego.
11. Wiara a powołanie do kapłaństwa.
12. Nadzieja a kryzys w kapłaństwie.
13. Miłość chrześcijańska (cnota) a kontakty z kobietami (dzieci itp.).
14. Kryzys kapłaństwa; w celibacie. Wykroczenia i przestępstwa.
15. Posłuszeństwo biskupowi wyrazem świętości indywidualnej kapłana.
Metody oceny: zaliczenie na ocenę
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk teologicznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej.
Umiejętności:
Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralnym.
Kompetencje:
Odznacza się szacunkiem dla prawdy; w łączności z Urzędem Nauczycielskim Kościoła dąży do głębszego rozumienia Słowa Bożego.
Jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym.
ECTS: 1 (2).
udział w ćwiczeniach 15 godzin - 1. - w jednym semestrze.
przygotowanie do ćwiczeń 7 godzin - 1.
Kryteria oceniania
Metody:
1) Student podlega tzw. ocenie ciągłej.
2) Przygotowanie i prezentacja tematu w formie referatu.
3) Dyskusja - próba wyciągnięcia wniosków merytorycznych.
Ocena - 2: Brak koniecznej obecności na zajęciach. Brak wykazanej wiedzy i kompetencji z teologii moralnej.
Ocena - 3: Obecność aktywna na zajęciach. Wykazanie posiadania podstawowych elementów wiedzy, umiejętności i kompetencji w obowiązującym zakresie.
Ocena - 4: Podobnie jak wyżej, jednak na jeszcze wyższym poziomie.
Ocena - 5: Podobnie jak wyżej, ale na najwyższym poziomie.
Literatura
Podstawowa: Biały S., Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn.
Uzupełniająca: W imieniu dziecka poczętego, red. Gałkowski J.W. - Gula J., Rzym - Lublin 1991; Bołoz W., Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79; Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002; Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002; Katolo A.J., Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000; Nowicka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003; Melina L., Corso di bioetica. Il Vangelo della vita, Casale Monferrato 1996; Wasak A., Transplantacje, Radom 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: