Teologia dogmatyczna-wstęp do Teologii WT-SLO-TDWT
1. Od filozofii do teologii; 2. Religie; 3. Objawienie Boże; 4. Kościół jako środowisko życiowe teologii; 5. Natchnione źródło teologii; 6. Urząd i nauczanie papieża; 7. Nauczanie soborów; 8. Specyfika Vaticanum II; 9. Magisterium teologów; 10. Teologia jako nauka; 11. Teologia w starożytności; 12. Teologia w średniowieczu; 13. Teologia w epoce nowożytnej i dzisiaj; 14. Jan Paweł II jako teolog; 15. Istota chrześcijaństwa;
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii (TMA_W01).
W zakresie umiejętności
EK 2 - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych (TMA_U04)
W zakresie kompetencji społecznych
EK3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05)
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 15 gdz.
Razem: 45 godz. = 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów.
EK 1
Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć teologicznych;
Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych;
Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii.
EK 2
Ndst (2): nieumiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii
Db (4): student potrafi interpretować podstawowe źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny
Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje podstawowe źródła teologiczne.
EK 3
Ndst (2): naiwne podejście do rzeczywistości
Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości
Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów
Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji
Literatura
Literatura podstawowa:
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum veritatis o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, s. 353-369.
Beinert W., Teologiczna teoria poznania, Kraków 1998.
Ardusso F., Magisterium Kościoła, Kraków 2001.
Kijas Z., Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005.
Majewski J, Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, w: Dogmatyka, t. 1, red. tenże, Adamiak E., Czaja A., Warszawa 2005, s. 13-234.
Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów 2012.
Literatura uzupełniająca:
Boff C., Teoria del metodo teologico. Versione didattica, Padova 2000.
Dzidek T., Mistrzowie teologii, Kraków 1998.
Dzidek T., Kamykowski Ł. i Napiórkowski A. (red.), Teologia fundamentalna, t. 5: Poznanie teologiczne, Kraków 2006.
Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1995.
Morales J., Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006.
Napiórkowski S. C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Sesboüé B., Theobald Ch, Słowo zbawienia, Kraków 2003.
Wenzel K., Mała historia Soboru Watykańskiego II, Kraków2007.
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: