Teologia dogmatyczna-Chrystologia WT-SLO-TDCH
Treści merytoryczne:Chrystologia i soteriologia mają na celu ukazać postać Jezusa Chrystusa w wymiarze historio-zbawczym, analizując wieloaspektowość tego zagadnienia również pod kątem osobistej relacji wiary i zaangażowania duchowego. Wiara Kościoła jest wiarą chrystocentryczną, to znaczy, że bycie chrześcijaninem wiąże się nierozerwalnie z osobą Jezusa Chrystusa. Chrystologia jest więc teologiczną refleksją nad Osobą i Dziełem Jezusa Chrystusa i dlatego stanowi centrum teologii dogmatycznej.
1. Chrystologia a inne traktaty dogmatyki. Opinie na temat Jezusa w innych religiach i w historii myśli.
2. Chrystologiczne „nachylenie” Starego Testamentu. Chrystologia Nowego Testamentu (chrystologia wstępująca/oddolna oraz zstępująca/odgórna). Czynniki dalszego rozwoju refleksji chrystologicznej.
3. Chrystologia antiocheńska oraz aleksandryjska. Monarchianizm i subordynacjanizm.
4. Sobór w Nicei (325 r.) – przyczyny zwołania, przebieg, aktualność. Sobór w Efezie (431 r.) – problematyka, decyzje, znaczenie.
5. Sobór w Chalcedonie (451 r.) – analiza treści orzeczenia chalcedońskiego. Unia hipostatyczna i jej konsekwencje. Sens zasady „communicatio idiomatum”.
6. Sobory Konstantynopolitańskie: II (553 r.) oraz III (680/681 r.). Dwie wole i działania teandryczne w Jezusie Chrystusie.
7. Chrystologia łacińskiego średniowiecza (spory o motyw Wcielenia). Chrystologia reformacji.
8. Chrystologia kerygmatyczno-egzystencjalna Rudolfa Bultmanna. Chrystologia kosmologiczna Pierre’a Teilharda de Chardin.
9. Chrystologia w perspektywie antropologicznej Karla Rahnera. Chrystologia posłuszeństwa Hansa Ursa von Balthasara.
10. Chrystologia wyzwolenia. Sobór Watykański II: chrystologia kluczem do antropologii.
11. Jedność psychologiczna Jezusa. Wiedza, ludzka świadomość, wiara, modlitwa, cierpienie Jezusa.
12. Pojęcie soteriologii. Oczekiwanie zbawienia w Starym Testamencie. Zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa. Kapłaństwo i zadośćuczynienie zastępcze Jezusa Chrystusa.
13. Sens zstąpienia Chrystusa do otchłani. Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa. Debata o paruzji Chrystusa w teologii chrześcijańskiej.
14. Tendencje chrystologii XX wieku oraz w chrystologii ostatnich lat. Sposoby podejścia do refleksji chrystologicznej.
15. Spór wokół zbawczej funkcji innych religii. Zbawienie przez człowieczeństwo Chrystusa.
Metody oceny:Egzamin ustny w sesji z całości materiału. Przed końcem zajęć studenci otrzymują tezy egzaminacyjne. W czasie egzaminu, który trwa 15 min. student otrzymuje jedną z tez do zreferowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie chrystologii.
EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne chrystologii.
EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła w zakresie tematyki chrystologicznej.
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów życia kościelnego.
EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje
profesjonalne umiejętności w zakresie chrystologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie chrystologii.
EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła w celu rozwiązywania konkretnych problemów życiowych.
Kompetencje:
EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) wobec problematyki chrystologicznej.
EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc poszczególnym podmiotom kościelnym, wobec problematyki chrystologicznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z chrystologią.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu ustnego: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Literatura
1. Bartnik, Cz. S., Dogmatyka Katolicka, Lublin 2000, t.I
2. Müller, G.L., Chrystologia-nauka o Jezusie Chrystusie, Kraków 1998
3. Schönborn, Ch., Bóg zesłał Syna Swego. Chrystologia, Poznań 2002
4. Sesboüé, B. (red.), Bóg Zbawienia, Kraków 1999, t.I
5. Hojnowski, J. (red.), Wybór tekstów o Chrystusie, Kraków 2000
6. Strzelczyk, G., Traktat o Jezusie Chrystusie, Warszawa 2005
7. O’Collins, G., Chrystologia. Jezus Chrystus w ujęciu biblijnym, historycznym i systematycznym, Kraków 2008
8. C. Naumowicz, Wierzę w Syna Bożego – zbawiciela wszechświata. Problematyka chrystologii kosmicznej, Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża 31 (2013), s. 7-25.
9. C. Naumowicz, Debata o paruzji Chrystusa w teologii protestanckiej, Teologia w Polsce 7,1 (2013), s. 75-90.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: