Stary Testament WT-SLO-ST
Treści merytoryczne: Podczas ćwiczeń pogłębia się znajomość poznanych w trakcie wykładów kursorycznych, istotnych wątków teologicznych ksiąg historycznych (w tym Pięcioksięgu) - głównie idei Boga Stwórcy, Zbawcy i Opiekuna. Wymaga to umiejętności posługiwania się tekstem oryginalnym przy podstawowej znajomości języka hebrajskiego, aramejskiego i greckiego. W trakcie ćwiczeń oprócz tekstu masoreckiego wykorzystywane są starożytne i nowożytne przekłady Biblii. Chodzi tu o takie tłumaczenia jak: Septuaginta, Wulgata, przekład Biblii Jerozolimskiej, Biblii Tysiąclecia, tzw. Biblii Poznańskiej itp.
Metody nauczania: Dyskusja przygotowanych wcześniej (studium własne) uczestników ćwiczeń nad wybranym tekstem, opracowanym pisemnie i zreferowanym w formie komunikatu przez jednego ze studentów. Wykładowca wyjaśnia problemy z zakresu krytyki tekstu, dokonuje ewentualnej korekty przekładu analizowanego fragmentu z ksiąg historycznych i podsumowuje dyskusję z przeprowadzonych ćwiczeń.
Metody oceny: Podstawą oceny – zaliczenia z oceną - jest opracowany komunikat (krótki referat) oraz udział w dyskusji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
K. Bardski, Metodologia ćwiczeń na tekście biblijnym, Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, r. 6, nr. 6, Warszawa 2009, s. 369-376.
T. Brzegowy, Pięcioksiąg Mojżesza, 27, Tarnów 1995.
S. Gądecki, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992.
J. Lemański, Pięcioksiąg dzisiaj, Studia Biblica (red. H. Witczyk), 4, Kielce 2002.
H. Muszyński - S. Mędala, Archeologia w zarysie, Pelplin 1984.
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma świętego w Kościele. Przemówienie Ojca świętego Jana Pawła II oraz Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej (tłum. K. Romaniuk: Ľ interpretation de la Bible dans ľ église), Poznań 1994.
L. Stachowiak (red.), Wstęp do Starego Testamentu (Księgi historyczne, s. 51-234), Poznań 1990.
J. S. Synowiec, Dziesięć przykazań. Wj 20,1-17; Pwt 5,6-20, Kraków 1999.
J. S. Synowiec, Na początku. Wybrane zagadnienia Pięcioksięgu, Warszawa 1987.
J. S. Synowiec, Pięcioksiąg, Wprowadzenie do Ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa, Kraków 2000.
A. Tronina, Bóg przybywa ze Synaju, Staroizraelskie formuły teofanijne a początki religii Izraela, Lublin 1989.
E. Zawiszewski, Instytucje biblijne, Pelplin 1995.
E. Zawiszewski, Pięcioksiąg i księgi historyczne, Pelplin 1996.
S. Wypych, Pięcioksiąg, 1 (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych - red. J. Frankowski), Warszawa 1987.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: