Pedagogika i dydaktyka WT-SLO-PD
Treści merytoryczne:
Podstawowe terminy: pedagogika, wychowanie, historia wychowania, ideał wychowawczy, nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie; podstawowe założenia pedagogiki chrześcijańskiej (teologia wychowania i jego biblijne podstawy; korelacja pojęciowa: nauka, religia, światopogląd, ideologia
Zarys historii pedagogiki
Nauczanie w zarysie historycznym
Nurty w pedagogice XX wieku
Wychowanie i samowychowanie w poszczególnych etapach rozwoju człowieka: pojęcie, kryteria i zasady samowychowania; ideał wychowania chrześcijańskiego
Uwarunkowania skutecznego nauczania-uczenia się
Metodologia procesu wychowawczego: cele, wartości i normy w wychowaniu; aspekty i wymiary procesu wychowania
Wychowanie w poszczególnych okresach rozwojowych.
Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
Wybrane zagadnienia z pedagogiki rodzinnej
Metody oceny:
egzamin
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Pius XI , Encyklika O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży Divini illius magistri
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2007.
Kot S., Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1995.
Kwieciński Z., B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2005.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Mitek E., Pedagogika dla teologów, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: