Seminarium-Teologia dogmatyczna WT-SLF-STD
Treści merytoryczne:
Wspólna praca nad wyborem tematu pracy, ułożeniem planu i nad treścią poszczególnych rozdziałów. Praca nad tworzeniem prac dyplomowych zarówno od strony merytorycznej (analiza tekstów teologicznych i tekstów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła), jak i formalnej (uczenie umiejętności poprawnego zapisu bibliograficznego, wyszukiwania źródeł itp.
Na seminarium powstają prace magisterskiez teologii dogmatycznej.
W sposób szczególny seminarium jest poświęcone badaniom z zakresu mariologii (w ramach Katedry Mariologii). Katedra prowadzi bowiem studia i badania nad osobą Najświętszej Maryi Panny i jej rolą w historii Zbawienia. W sposób szczególny Katedra podejmuje następującą tematykę:
- relacja Maryi do Trzech Osób Boskich, zwłaszcza Jej związek z Duchem Świętym.
- miejsce Maryi w życiu Kościoła, zwłaszcza poszukiwanie jak najtrafniejszych sposobów zinterpretowania Jej pośrednictwa.
- kult Najświętszej Maryi Panny, a szczególnie związek tego kultu z historią Polski i Europy.
- rola sanktuariów maryjnych i ich znaczenie w życiu społecznym i religijnym naszej Ojczyzny i Europy.
- Nauczanie maryjne wielkich czcicieli Najświętszej Maryi Panny. Szczególną uwagę Katedra chce poświęcić nauczaniu św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz Sługi Bożego Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Patrona naszego Uniwersytetu).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej.
Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Prace semsetralne / roczne/ dyplomowe, projekty i ćwiczenia.
Literatura
Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, opr. J. E. Bielecki, Kraków 1993.
G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków 2001 (wyd. 4).
Besutti G., Note di metodologia. Parte prima: Suggerimenti per il lavoro scientifico e introduzione bibliografica, Roma 1975.
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1998.
Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, red. Bilski M. i inn., Katowice-Lublin 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: