Pisanie pracy magisterskiej WT-SLF-PMA
Treści merytoryczne:
Wspólna praca nad wyborem tematu pracy, ułożeniem planu i nad treścią poszczególnych rozdziałów. Praca nad tworzeniem prac dyplomowych zarówno od strony merytorycznej (analiza tekstów teologicznych i tekstów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła), jak i formalnej (uczenie umiejętności poprawnego zapisu bibliograficznego, wyszukiwania źródeł itp.
Na seminarium powstają prace magisterskiez teologii dogmatycznej.
W sposób szczególny seminarium jest poświęcone badaniom z zakresu mariologii (w ramach Katedry Mariologii). Katedra prowadzi bowiem studia i badania nad osobą Najświętszej Maryi Panny i jej rolą w historii Zbawienia. W sposób szczególny Katedra podejmuje następującą tematykę:
- relacja Maryi do Trzech Osób Boskich, zwłaszcza Jej związek z Duchem Świętym.
- miejsce Maryi w życiu Kościoła, zwłaszcza poszukiwanie jak najtrafniejszych sposobów zinterpretowania Jej pośrednictwa.
- kult Najświętszej Maryi Panny, a szczególnie związek tego kultu z historią Polski i Europy.
- rola sanktuariów maryjnych i ich znaczenie w życiu społecznym i religijnym naszej Ojczyzny i Europy.
- Nauczanie maryjne wielkich czcicieli Najświętszej Maryi Panny. Szczególną uwagę Katedra chce poświęcić nauczaniu św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz Sługi Bożego Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Patrona naszego Uniwersytetu).
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej.
Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Ukończenie pisania pracy magisterskiej.
Literatura
Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, opr. J. E. Bielecki, Kraków 1993.
G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków 2001 (wyd. 4).
Besutti G., Note di metodologia. Parte prima: Suggerimenti per il lavoro scientifico e introduzione bibliografica, Roma 1975.
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1998.
Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, red. Bilski M. i inn., Katowice-Lublin 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: