Greek myths in the Christian interpretation WT-RE-GM
1. Misterium krzyża jako kosmiczne misterium
2. Krzyż jako biblijne misterium
3. Misterium krzyża a misterium chrztu
4. Chrześcijańskie misterium słońca wielkanocnego
5. Niedziela - dzień słońca
6. Słońce Bożego Narodzenia: Epifania, Boże Narodzenie 25 grudnia
7. Bożonarodzeniowy i wielkanocny księżyc
8. Grecka symbolika wierzbowej gałęzi
9. Chrześcijańska symbolika wierzbowej gałęzi
10. Wierzba lubiąca wodę
11. Wierzba jałowa
12. Niebieska wierzba
13. Odyseuszowa podróż morska przez życie
14. Pokusa syren
15. Maszt krzyża
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami religijno-społecznymi (RL_W13);
EK 2 - zna i rozumie struktury społeczne oraz systemy wierzeń wśród ludów tradycyjnych, a w szczególności mieszkańców Afryki, Australii, Oceanii, Azji Północnej (RL_W16);
w zakresie umiejętności:
EK 3 – potrafi wykrywać proste zależności między kształtowaniem się systemów religijnych a procesami kulturalnymi i społecznymi (RL_U08);
EK 4 – posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego (RL_U17);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 5 – zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (RL_K01);
EK 6 – ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego (RL_K09).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 80 godz.
Razem: 110 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między antyczną kulturą grecką a chrześcijaństwem”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma elementarnej wiedzy o relacjach zachodzących między antyczną kulturą grecką a chrześcijaństwem
Dst (3): ma po części elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między antyczną kulturą grecką a chrześcijaństwem
Db (4): ma stosunkowo dobrą elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między antyczną kulturą grecką a chrześcijaństwem
Bdb (5): ma bardzo dobrą elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między antyczną kulturą grecką a chrześcijaństwem
EK nr 2 określany jako „zna i rozumie struktury społeczno-religijne i wierzenia starożytnych Greków”
Ndst (2): nie zna i nie rozumie struktur społeczno-religijnych i wierzeń starożytnych Greków
Dst (3): dostatecznie zna i rozumie struktury społeczno-religijne i wierzenia starożytnych Greków
Db (4): dobrze zna i rozumie struktury społeczno-religijne i wierzenia starożytnych Greków
Bdb (5): bardzo dobrze zna i rozumie struktur społeczno-religijnych i wierzeń starożytnych Greków
EK nr 3 określany jako „potrafi wykrywać proste zależności między światem starożytnych wyobrażeń chrześcijańskich a mitologią grecką”
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi wykrywać proste zależności między światem starożytnych wyobrażeń chrześcijańskich a mitologią grecką
Dst (3): potrafi dostatecznie wykrywać proste zależności między światem starożytnych wyobrażeń chrześcijańskich a mitologią grecką
Db (4): potrafi dobrze wykrywać proste zależności między światem starożytnych wyobrażeń chrześcijańskich a mitologią grecką
Bdb (5): potrafi bardzo dobrze wykrywać proste zależności między światem starożytnych wyobrażeń chrześcijańskich a mitologią grecką
EK nr 4 określany jako „posiada umiejętność rozumienia i analizowania starożytnej myśli chrześcijańskiej wynikającej z uwarunkowania greckim dziedzictwem kulturowo-religijnym”
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania starożytnej myśli chrześcijańskiej wynikającej z uwarunkowania greckim dziedzictwem kulturowo-religijnym
Dst (3): posiada dostateczną umiejętność rozumienia i analizowania starożytnej myśli chrześcijańskiej wynikającej z uwarunkowania greckim dziedzictwem kulturowo-religijnym
Db (4): posiada dobrą umiejętność rozumienia i analizowania starożytnej myśli chrześcijańskiej wynikającej z uwarunkowania greckim dziedzictwem kulturowo-religijnym
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność rozumienia i analizowania starożytnej myśli chrześcijańskiej wynikającej z uwarunkowania greckim dziedzictwem kulturowo-religijnym
EK nr 5 określany jako „zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności o adaptacji chrześcijańskiej mitów greckich, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie”
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności o adaptacji chrześcijańskiej mitów greckich, nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie
Dst (3): zna dość słabo zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności o adaptacji chrześcijańskiej mitów greckich, trochę rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie
Db (4): zna dobrze zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności o adaptacji chrześcijańskiej mitów greckich, rozumie dobrze potrzeby uczenia się przez całe życie
Bdb (5): zna bardzo dobrze zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności o adaptacji chrześcijańskiej mitów greckich, rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie
EK nr 6 określany jako „ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla dziedzictwa kulturowego i społecznego starożytności”
Na ocenę:
Ndst (2): ma niedostateczną świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla dziedzictwa kulturowego i społecznego starożytności
Dst (3): ma dostateczną świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla dziedzictwa kulturowego i społecznego starożytności
Db (4): ma dobrą świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla dziedzictwa kulturowego i społecznego starożytności
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla dziedzictwa kulturowego i społecznego starożytności
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
H. Rahner SI, Mit grecki jako narzędzie w interpretacji chrześcijańskich misteriów, tłum. i oprac. Leon Nieścior OMI, Warszawa UKSW 2009 (skrypt).
B. Literatura uzupełniająca:
J. Naumowicz, Narodziny Bożego Narodzenia, Kraków 2016.
Sz. Pieszczoch, Kulturotwórcza inspiracja i wpływ chrześcijaństwa na rozwój antyku, Poznań 1992.
Kościół otwarty na ludy. Misyjna myśl Ojców Kościoła. Wybrane zagadnienia, oprac. L. Nieścior OMI, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: