Życie rodzinne i małżeńskie w religiach świata WT-R-ZRR
I Judaizm
I 1. Geneza judaizmu rabinackiego, drogi przez dzieje,
I 2. Haskala, judaizm reformowany - ortodoksyjny - konserwatywny
I 3. Ruch syjonistyczny, holokaust, państwo Izrael
I 4. Obrzędy i zwyczaje religijne (obrzezanie, bar mitzwa, pogrzeb itp.)
I 5. Rodzinny charakter szabatu i paschy
I 6. Ceremoniał zaślubin w czasach Jezusa i dziś
I 7. Wesele
I 8. Obowiązki małżeńskie, dzietność, znaczenie szerokiego kręgu rodzinnego
II Islam
II 1. Mahomet i geneza islamu
II 2. Koran
II 2. Główne elementy doktryny
II 3. Pięć filarów z uwypukleniem sfery rodzinnej
II 4. Sunnici i szyici
II 5. Kobieta w islamie
II 6. Ceremoniał zaślubin
II 7. Wesele
II 8 Obowiązki małżeńskie, czystość, znaczenie kręgu rodzinnego, rozwód jako naganne zezwolenie
III Hinduizm
III 1. Geneza hinduizmu
III 2. Księgi święte - Bhagawadgita
III 3. Główne elementy doktryny religii Indii
III 4. Warny
III 5. Iśtadeva, wartości, etapy życia
III 6. Ceremoniał zaślubin
III 7. Wesele
III 8. Obowiązki małżeńskie, znaczenie życia rodzinnego, rozwód
IV Buddyzm
IV 1. Życie Buddy
IV 2. Cztery szlachetne prawdy
IV 3. Dziesięć przykazań buddyjskich
IV 4.Ceremoniał zaślubin
III 5. Wesele
III 6. Obowiązki małżeńskie, znaczenie życia rodzinnego, rozwód
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna genezę, elementy doktryny, naukę moralną, a przede wszystkim koncepcję i ceremoniał małżeństwa oraz zasady i znaczenie życia rodzinnego w wielkich religiach współczesnego świata. Potrafi rozpoznawać różnice między nimi w zakresie małżeństwa i rodziny, objaśnia aktualne problemy, wyprowadza wnioski porównawcze z chrześcijaństwem katolickim. Weryfikuje poziom swojej wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, poddaje krytycznej ocenie własne kompetencje. Zachowuje otwartość na tę problematykę, jest kreatywny i zdolny do porozumiewania się z osobami, wyznających inne religie.
Opis ECTS:
20 - udział w zajęciach
10 - przygotowanie do zajęć
10 - aktywny udział w zajęciach
20 - przygotowanie egzaminu
Metody i kryteria oceniania:
Wykład monograficzny, prezentacja multimedialna, interpretacja wybranych tekstów świętych
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENY
Na ocenę 2: nie zna historii oraz doktryny i moralności wielkich religii współczesności, nie potrafi przedstawić ich wizji małżeństwa i rodziny.
Na ocenę 3: zna podstawowe zagadnienia z zakresu doktryny i moralności wielkich religii współczesności, potrafi przedstawić ich ceremoniał małżeński oraz główne elementy wizji małżeństwa i rodziny.
Na ocenę 4: zna bardziej niż wystarczająco zagadnienia genezy, doktryny i moralności wielkich religii współczesności, potrafi rzetelnie przedstawić ich wizję małżeństwa i rodziny i ceremoniał małżeński.
Na ocenę 5: Zna dogłębnie zagadnienia, związane z genezą, doktryną i moralnością wielkich religii współczesności, potrafi oryginalnie prezentować ich wizję małżeństwa i rodziny oraz ceremoniał małżeński, sprawnie dokonuje ich analizy porównawczej z katolicyzmem.
Literatura
OPRCOWANIA OGÓLNE; H. Zimoń, red., Religia w świecie współczesnym, Lublin 2001; P. Moran, C. Lawton, red., Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, Warszawa 1996; H. Seweryniak, Religiologia. Skrypt, cz. 1, Płock 2020.
JUDAIZM: S.Ph. de Vries Mzn., Obrzędy i symbole Żydów, Kraków 2008; N. Solomon, Judaizm, Warszawa 1997; A. Unterman, Żydzi. Wiara i życie, Łódź 1989; H. Wahle, Wspólne dziedzictwo. Judaizm i chrześcijaństwo w kontekście dziejów zbawienia, Tarnów 1993; R. Żebrowski, Dzieje Żydów w Polsce. Kalendarium, Warszawa 1993; teksty zawarte w "Communio" XV (1995) nr 4 i "Znaku" nr 490 i 507.
ISLAM: J. Bielawski, Islam, Warszawa 1980; tenże, Koran, Warszawa 1986; J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, t. 1-2, Warszawa 1997; K. Kościelniak, Tematyczna konkordancja do Koranu, Kraków 2006; R. Aslan, Nie ma Boga oprócz Allaha. Powstanie, ewolucja i przyszłość islamu, Warszawa 2014; S. Grodź, Islam, w: H. Zimoń (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 403-427 (tu: bogata bibliografia); W. Kubiak, R. Markowski, J. Nosowski, E. Sakowicz, Islam, w: EK, t.7, kol. 501-523; J. Nosowski, Teologia Koranu. Wykład systematyczny, Warszawa 1970; A. Hirsi Ali, Heretyczka, Warszwa 2016; A.M. Piwko, Między konserwatyzmem a liberalizmem. Muzułmańskie praktyki religijne w Polsce, Warszawa 2013; „Znak” 512/ 1998; „Więź” 658/2014.
HINDUIZM: Bhagawadgita czyli Pieśń Pana (zob. wstęp), Wrocław 1988; J. L. Brockington, Święta nić hinduizmu, Warszawa 1990; M. Eliade, Joga. Nieśmiertelność i wolność, Warszawa 1997; H. Ellinger, Hinduizm, Kraków 1997; J. Górski, Ł. Kamykowski, K. Kościelniak, Hinduizm, w: Teologia fundamentalna, t. 2, Religie świata a chrześcijaństwo, Kraków 1998, ss. 21-40; M. Kudelska, Hinduizm - jedność w różnorodności, "Znak" 533 (poświęcony hinduizmowi) LI (1999) nr 10, ss. 4-30; H. v. Stietencron, Hinduizm, w: F. König, H. Waldenfels, Leksykon religii, Warszawa 1997, ss. 144-150; E. Śliwka (Red.), Hinduizm, Pieniężno 1988; Upaniszady, Kraków 1999; R. Tagore, Sadhana, Gdańsk 1993; M. St. Zięba, Hinduizm, w: H. Zimoń (Red.), Religia w świecie współczesnym, Lublin 2001, ss. 245-287.
BUDDYZM: H. de Lubac, Aspekty buddyzmu, Kraków 1995; L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, Lublin 2016; L. Fic, Zbawienie w buddyzmie, Lublin 2016; R. Łukaszyk, M.J. Künstler, W. Kotański, Buddyzm, w: EK, t.2, Lublin 1989, kol. 1162-1167; M. Majewski, H. Zimoń, Religioznawstwo w katechezie, Kraków 1987; H. Waldenfels, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj, Katowice 1993; M.V. Glasenapp, Religie niechrześcijańskie, Warszawa 1966. Buddyzm kagyu: O. Nydahl, Moja droga do lamów, Warszawa 1991; L. Karczewski, Buddyzm japoński i tybetański w Polsce, „Przegląd Religioznawczy” (1992) nr 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: