Życie ludzkie jako insporacja dla badań antropologiczno-dogmatycznych WT-R-ZLA
1. Życie w Biblii
2. Patrystyka
3. Rozumienie życia w myśli scholastycznej – święty Tomasz z Akwinu
4. Nowożytna fascynacja człowiekiem i Lebensphilosophie
5. Współczesny personalizm
6. Fenomenologiczne próby definiowania życia - M. Henry
7. Współczesne dyskusje nad wartością życia
a. „Cywilizacja śmierci” jako relatywizacja wartości życia
b „Cywilizacja życia” jako propozycja współczesnego Kościoła
8. Fenomen życia i jego sens
9. Czas jako determinanta życiowej aktywności
10. Życie jako służba Bogu
11. Poznanie jako funkcja życia
12. Życie jako budowanie miłości
13. Życie jako rzeczywistość kształtowania osobowości chrześcijańskiej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU NA MS TEAMS: 6u08x93
E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju
E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką
E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką życia ludzkiegoi w filozofii i teologii;
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami nad problemem miłości w filozofii i teologii, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych
2)Ek-2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyk;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać terminologii , nie widzi zależności prezentowanych ujęć tematu
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problemem życia ludzkiego w filozofii i teologii
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu życia ludzkiego w filozofii i teologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych:
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki teologicznie analizowanego problemu życia ludzkiego na jego postrzeganie świata
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Weryfikacja:
egzamin pisemny w formie krótkiego eseju na zadany temat
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
M.Ozorowski, Wartość życia ludzkiego w nauczaniu papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka, "Teologia i moralność" 12(2017), s. 35-52.
Benedykt XVI, Życie jest pierwszym dobrem, jakie otrzymujemy od Boga, i podstawą wszystkich innych. Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Akademii „Pro Vita” (Watykan – 24 lutego 2007), „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 28 (2007) nr 5, s. 44–45.
M Kluz, Sens ludzkiego życia i zdrowia – w duchu chrześcijańskiego personalizmu, "Tarnowskie Studia Teologiczne" 1-2(2018),s. 281-297.
Literatura dodatkowa:
M.Gogacz,Chrześcijańska koncepcja życia, http://katedra.uksw.edu.pl/gogacz/artykuly/026_ch_koncepcja_zycia.pdf
J. Guzowski, Życie ludzkie jako dar i zadanie,Studia Warmińskie 47(2010), s. 229-246
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: