Unity of the Church in the first centuries WT-R-UCH
1) Zagadnienia wstępne; sięgnięcie do Konstytucji Dogmatycznej o Kościele
(8 – 10 Soboru Watykańskiego II.
2) Ireneusz: zakładanie pierwszych Kościołów i początki Tradycji
chrześcijańskiej na podstawie „Adversus haereses”.
3) Kwestia Kościoła w Rzymie oraz funkcje biskupów, kapłanów i diakonów
według Ignacego z Antiochii.
4) Klemens Rzymski i konflikt w Koryncie.
5) Jedność Kościoła i rola Biskupa Rzymu w „Pasterzu” Hermasa.
6) Trudności z czasów Biskupa Polikarpa i Papieża Aniceta oraz trudności
z czasów Papieża Wiktora. Stanowisko Ireneusza z Lyonu.
7) Relacje pomiędzy Rzymem a Afryką z czasów św. Cypriana i Papieża
Korneliusza; synod w Arles 313
8) Napięcia z czasów św. Cypriana i Papieża Stefana
9) Donatyzm w Afryce – zagrożenie dla jedności Kościoła
10) Ariusz, data święta Paschy i Sobór w Nicei
11) Znaczenie cesarza w Kościele według Euzebiusza z Cezarei
12) Synod w Sardyce (341) i rozłam po linii językowej
13) Sobór w Konstantynopolu (381) - koniec arianizmu
14) Sobor w Efezie w Efezie (431) - rola Rzymu
15) Sobór w Chalcedonie (451) - dwie natury w Chrystusie, rola Rzymu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- posiada wiedze na temat jednosci Kosciola w starozytnosci
EK 2- posiada wiedze na temat jednosci Kosciola w pierwszyuch wiekach i potrafi ja odroznic od sytuacji w pozniejszych wiekach
EK 3- docenia wiedze na temat jednosci Kosciila i potrafi ja wykorzystac w studiowaniu teologii
Ilosc wykladow 30 godzin. Jest mozliwosc dyskusji na omawiane tematy.
Kryteria oceniania
EK nr 1 okreslany jako "zna pojecia na temat jednosci Kosciola w pierwszych wiekach".
Na ocene:
Ndst (2) : nie zna pojec o jednosci Kosciola
Dst (3) : zna pojecia o jednosci Kosciola i potrafi je odroznic od innych pojec
Db (4) : poprawnie formuluje pojecia o jednosci Kosciola i potrafi sie nimi posluzyc w studium teologii
Bdb (5):precyzyjnie defininiuje pojecia na temat jednosci Kosciola i zestawia je pojeciami z pozniejszych okresow.
EK nr 2 okreslany jako "potrafi przygotowac spojna i precyzyjna ich prezentacje.
Na ocene:
Ndts (2): nie potrafi przygotowac definicji na temat jendosci Kosciola
Dst (3): potrafi przygotowac prosta prezentacje jednosci Kosciola
Db (4):potrafi przedstawic definicje jednosci Kosciola i siegnac do tekstow zrodlowych omawianych na wykladzie
Bdb (5): potrafi podac definicje jednosci Kosciola i zastosowac ja w studium teologii.
Ek nr 3 okreslany jako "widzi wplyw nauiki o jednosci Kosciola na rozwoj innych dziedzin historycznych i teologicznych, a takze spolecznych.
Na ocene:
Ndst (2) : nie widzi wplywu nauki o jednosci Kosciola na inne dziedziny wiedzy
Dst (3): dostrzega wpyw nauki o jednosci Kosciola na inne dziedziny, ale bardzo ogolnie
Db (4) : dostrzega wplyw nauki o jednosci Kosciola na wspolczesne czasy, w tym na dialog ekumeniczny
Bdb (5) : dostrzega wplyw nauki o jendonosci Kosciola na studium teologii, na na niektore wydarzenia historyczne, a takze na niektore sprawy w naszych czasach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest egzamin koncowy. Ma znaczenie obecnosc na wykladach:
kolokwium : dst-dstn plus 50-60%; db-db plus 60-85 %; bdb 85-100 %
obecnosc na zajeciach: dst od 60 %; db od 60-95 %; bdb 95-100%.
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk zawodowych
Literatura
J. Kelly, Early Christian Creeds, New York 2006 (wyd. III).
D. Willis, Clues to the Nicene Creed, Cambridge 1989.
L. Ayres, Nicaea and its Lagacy, Oxford 2006.
G. Pietras, Sobór Nicejski, Kraków 2013.
E. Boularand, L’hérésie d’Arius et la foi de Nicée, Paris 1972.
J. Danielou, Les origines du christianisme, Paris 1991.
J. Grzywaczewski, Prymat Papieża w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
Ateneum Kapłańskie 1/590 (2007) 97-111.
J. Grzywaczewski, Synod w Sardyce jako pierwszy rozłam w Kościele
według strefy językowej, w: Teologia Patrystyczna 8 (2011), ss. 7-25.
J. Grzywaczewski, Sobór Chalcedoński: kontekst historyczny, teologiczny,
skutki,Vox Patrum 58 (2012) 137-180.
J. Grzywaczewski, The validity of the baptism, of heretics according to Cyprian
and Firmillian of Caesarea, w: Vox Patrum 63 (2015) 95-122.
A. Handis, Victor I von Rom and die Entshehung des monarchischen
Episcopats in Rom, in: Sacris Erudiri 55 (2016) 7-56.
G. La Piana, The Roman Church at the end of the second century. The
episcopate of Victor, the Latinization of the Roman Church, the Easter
controversy, consolidation of power and doctrinal developpment, in:
Harvard Theological Review 18 (1955) 216-277.
M. Richard, La lettre de Saint Victor au pape Irénée, in: Zeitschrift für die
Neuestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche 56
(1965), no 3-4, s. 260-282.
M. Simonetti, Roma fra II et III secolo, in: Vetera Christianorum 26 (1989),
no 1, s. 115-136.
G. Williams, Christology and Church-State relations in the fourth century, in:
Church History 20 (1951), no 4, s. 3-26.
Q. Wesselschmidt, The concept and practice of the Ministry in the early Church
in: Concordia Journal 14 (1988), no 3, s. 248-285.
D. Fairbairn, The Sardican paper, Antiochene politics and the council of
Alexandria (362), developing the faith of Nicaea, in: Journal of Theological
Studies 66 (2015), issue 2, s. 651-678.
D. Geanakoplos, Church and State in the Byzantine Empire: reconsideration of
the problem of caesaropapism, in: Church History 34 (1965), no 4,
s. 381-403.
J. McGuckin, The legacy of the 13th Apostle; irigins of the East Christian
conception of Church and State relations, in St. Vladimir Theological
Quarterly 47 (2003), no 3-4, s. 251-288.
G. Demascopulos, Christianity, Democracy and the shadow of Constantine in
Orthodox Christianity and contemporary thought, New York 2017 (book).
P. L'Huillier, The development of the concept of an ecumenical Council (4th -
-8th century), in: The Greek Orhodox Theological Review 36 (1991), no 3,
s. 243-262.
M. Azkoul, Sacerdotium and Imperium: the Conststantine renovatio according
to the Greek fathers, in Theological Studies 32 (1971), no 3, s. 431-464.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: