Teologia pastoralna i nauki pomocnicze WT-R-TPNP
Studenci poznają problematykę prac powstających oraz już powstałych na seminarium, przedstawiają także własną próbę recenzji przeczytanej pracy, co pomoże im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań. Studenci będą przygotowywać i referować na seminarium wyniki badań w zakresie wybranego tematu pracy. Na seminarium będą również dyskutowane plany prac dyplomowych i rozpraw doktorskich. Studenci sukcesywnie prezentować będą kolejne rozdziały i paragrafy swojej pracy, przy czym promotor udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje niedociągnięcia. Studenci poznają także zasady tworzenia indywidualnych i zespołowych projektów naukowych spełniających wymogi konkursów organizowanych przez MEiN, NCN i NCBiR.
Od strony merytorycznej na seminarium z teologii pastoralnej i nauk pomocniczych omawiane będą tematy związane z teorią i praktyką eklezjalną. Głównym celem badań z zakresu teologii pastoralnej jest wypracowanie zasad i kryteriów działalności duszpasterskiej Kościoła w kontekście historii. Eklezjologia pozwala określić model teologiczny Kościoła w oparciu o wyniki badań teologii systematycznej i wyników badań nauk świeckich. Oryginalność teologii pastoralnej wynika z jej ukierunkowania na praktykę kościelną. Model pastoralny Kościoła, łącząc w sobie teorię z praktyką eklezjalną, pozwala ukazać codzienne życie i posłannictwo Kościoła w aspekcie nadprzyrodzonym i ludzkim.
Refleksja teologicznopastoralna, której celem jest stworzenie eklezjologii pastoralnej, ma do spełnienia trzy cele. Pierwszym jest poznanie Kościoła, który w różnych formach działalności (praktyki pastoralnej) realizowanej indywidualnie lub zespołowo na różnym stopniu zorganizowania strukturalnego (parafia, diecezja, Kościół episkopalny - Kościół w państwie, Kościół powszechny) wypełnia pośrednictwo zbawcze. Drugim celem jest badanie człowieka, którego powołuje Chrystus do uczestnictwa w zbawieniu i budowaniu królestwa Bożego w świecie. Wiedza o Kościele i o człowieku jest podstawą tworzenia modeli teoretycznych i praktycznych, co stanowi trzeci cel teologii pastoralnej. Ma ona status pełnoprawnej dyscypliny teologicznej, ponieważ czerpie z wiary zasady i kryteria działalności duszpasterskiej Kościoła w historii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osiągnięcia studenta w zakresie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji będą oceniane według przyjętej w regulaminie skali ocen. Ponieważ tematyka teorii i praktyki eklezjalnej z założenia ma charakter interdyscyplinarny i stosowany, dlatego w ocenie końcowej będzie uwzględnione uczestnictwo i aktywność na zajęciach, a także umiejętności i kompetencje w proponowaniu oryginalnych, twórczych sposobów wykorzystania teorii w praktyce pastoralnej. Student powinien wykazać się również umiejętnością prowadzenia kwerendy naukowej i umieć kategoryzować zebrany materiał bibliograficzny. Student umie określić główny cel badawczy swojej pracy naukowej, potrafi wskazać jego aktualność i oryginalność. Student poznaje również różne metody naukowe, umie krytycznie analizować materiały bibliograficzne, potrafi wykorzystywać metodą porównawczą, a także umie syntetyzować i formułować wnioski praktyczne.
W zakresie wiedzy:
EK 1 - zdobywa konieczna wiedzę do podjęcia pracy naukowej. Poznaje metody pisania pracy naukowej; rozpoznaje i dokonuje kwalifikacji materiału na podstawie określonych metod badawczych na gruncie teologii i nauk empirycznych; posiada wiedzę dotyczącą formalnej i metodologicznej struktury pracy naukowej.
W zakresie umiejętności:
EK 2 - wykorzystuje zdobytą wiedzę. Na jej podstawie analizuje zebrany materiał badawczy; sporządza plan pracy naukowej, ustala kryteria i właściwości wobec przygotowywanych prac i opracowań.
W zakresie kompetencji:
EK 3 - posiada postawę krytyczna wobec treści opracowywanych przez siebie lub innych uczestników seminarium, wyraża swoje opinie i włącza się w dyskusje w ramach zajęć. Posiada także umiejętności pisania projektów badawczych.
Kod zespołu: hibru06
Kryteria oceniania
EK 1.
Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej pracy naukowej; nie zna żadnych metod pisania pracy naukowej
Dst (3): posiada podstawową wiedzę dotyczącą pracy naukowej; zna elementarne metody pracy naukowej, potrafi gromadzić materiał badawczy i dokonać jego klasyfikacji.
Db (4); interesuje się podejmowana problematyką; przygotowuje interesujące zagadnienia do pracy w ramach seminarium; dobrze opanował metody badawcze.
Bdb (5): rozwija się pod względem naukowym; podaje oryginalne tematy i ciekawe sposoby ich opracowania; posiada także wiedzę metodologiczną z innych dyscyplin
EK 2. W zakresie umiejętności:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności pracy naukowej; nie potrafi tworzyć własnego warsztatu badawczego.
Dst (3): posiada umiejętność właściwego opracowania badanego materiału naukowego.
Db (4): proponuje i wprowadza rozwiązania problemów teologicznych; jest aktywny w dyskusjach w ramach seminarium naukowego; poszukuje odpowiedzi na postawione problemy.
Bdb (5): potrafi zaproponować oryginalne tematy pracy naukowej i posiada koncepcje ich rozwinięcia; poszukuje nowych metod pracy naukowej; permanentnie rozwija swój warsztat naukowo-badawczy.
EK 3. W ramach kompetencji społecznych:
Ndst (2): nie potrafi skorzystać z wiedzy
Dst (3): wdraża poznany materiał pobieżnie i ogólnikowo, nie rozwija metod pracy naukowo-badawczej.
Db (4): posiada umiejętność wykorzystania warsztatu badawczego do rozwiązań w duszpasterstwie lub w życiu społecznym
Bdb (5): potrafi pracować interdyscyplinarnie; śledzi zachodzą zmiany w problematyce nauki oraz jej metod. Wychodzi z inicjatywami nowych rozwiązań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Apanowicz J. , Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie, prace habilitacyjne, Warszawa, 2005.
Chmielewsk M., Poradnik doktoranta Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007.
Myśków J. , Elementy metodyki pracy naukowej, "Studia Theologica Varsaviensia", 21(1983) nr 1, s. 221-259.
Napiórkowski C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 1996.
Ozorowski M. , Przewodnik pisania pracy naukowe, Warszawa 1997
Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.
R. KAMIŃSKI, Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Lublin 1992.
R. KAMIŃSKI, Ujęcia teologii pastoralnej na Zachodzie w okresie posoborowym, „Zeszyty Naukowe KUL” 26(1983)3, s. 3-29.
TEOLOGIA PASTORALNA, pr. zb. pod red. R. Kamińskiego, tom 1 - Lublin 2000; tom 2 – Lublin 2002.
TEOLOGIA JEST PRAKTYCZNA, „Ateneum Kapłańskie” 82(1974)390 i 391.
A. MISIASZEK, Teologia pastoralna, Gdańsk 1994.
F. WORONOWSKI, Zarys teologii pastoralnej, tom 1-3, Warszawa 1984-87.
F. WORONOWSKI, Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Lublin 1972.
D. BOURGEIOS, Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001, s. 7-102.
F. BLACHNICKI, Teologia pastoralna ogólna, tom 1-2, Lublin 1970-71.
A. ZUBERBIER, Materiały do teorii teologii praktycznej, Warszawa 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: