Sukcesja apostolska. Między tradycją a współczesnością WT-R-SAW
Zagadnienie sukcesji należy dzisiaj do najbardziej zapoznany h, być może dlatego, że problematyka ta była od początku mocno naznaczona polemiką z protestantyzmem. Protestanci odrzucili zasadę sukcesji jako gwarancji autentyczności Kościoła. Wprawdzie dzisiaj nastąpiło w tej kwestii pewne zbliżenie - liczne Kościoły ewangelickie przyjmują szerokie pojęcie sukcesji, rozumiejąc pod nim trwanie Kościoła w wierze otrzymanej od Apostołów (successio fidei) przez przekazywanie czystej Ewangelii i sakramentów - niestety, pojawiają się także nowe przestrzenie sporu z tzw. wolnymi Kościołami. Tworzą one własne struktury, choć często ich reprezentanci przyjmują zewnętrzne oznaki władzy biskupiej. Jeszcze większym problemem staje się dzisiaj, na obszarach przenikniętych od wieków kulturą katolicką, niezrozumienie specyfiki ustroju Kościoła jako komunii, ukonstytuowanej na fundamencie apostolskim i Piotrowym (ukazywanie go w analogii do rozmaitych struktur władz świeckich, posługiwanie się ujęciami anachronicznymi, nakładanie języka prawnego, wypracowanego w toku polemiki antyprotestanckiej i antymodernistycznej, na strukturę, którą Chrystus dał swojemu Kościołowi itp.). Współczesny Kościół katolicki nie godzi się jednak na wizję siebie jako amorficznego zbioru wspólnot, który każde pokolenie komponuje według swej woli. Był on i pozostaje przekonany, że „Pan Jezus nadał swojej wspólnocie strukturę, która będzie trwała aż do całkowitego wypełnienia się królestwa. Przede wszystkim dokonał tego przez wybór Dwunastu z Piotrem jako ich głową” (KKK 765). To dlatego nasz wykład rozpoczynamy od opisu Kościoła w aspekcie jego podstawowych struktur - episkopatu i prymatu. Następnie sięgamy do genezy episkopatu w ustanowieniu Dwunastu przez Jezusa Chrystusa i określeniu przez Niego ich posłannictwa. Stawiamy sobie pytanie, na ile chciał On sukcesji tej struktury, jak była ona widziana w pismach okresu apostolskiego i poapostolskiego, wreszcie jak kształtowała się w pierwotnych Kościołach (jerozolimskim, antiocheńskim, rzymskim). Wreszcie, zajmiemy się współczesnymi - katolickimi, prawosławnymi i ewangelickimi - ujęciami sukcesji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu:
Sukcesja Apostolska - ojmbc5g
Kryteria oceniania
Metody: wykład informacyjny, problemowy. Każdej jednostce towarzyszy pokaz multimedialny.
Student zostaje dopuszczony do egzaminu, jeśli nie miał więcej niż 3 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi z problematyką sukcesji i ich definiować; nie zna podstawowych pojęć z tego zakresu; nie posiadł wiedzy na temat współczesnej eklezjologii i dialogu ekumenicznego.
Dst (3): zna kluczowe pojęcia oraz teksty biblijne i patrystyczne, związane z zagadnieniem sukcesji apostolskiej
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z tego zakresu, dobrze orientuje się w fundamentach biblijnych i patrystycznych sukcesji, a także w jej współczesnych ujęciach w dokumentach UNK
Bdb (5): doskonale zna kluczowe pojęcia oraz teksty biblijne i patrystyczne, związane z zagadnieniem sukcesji apostolskiej, posiadł świetną orientację we współczesnej problematyce teologicznej i ekumenicznej sukcesji.
Literatura
1. Cz. S. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1984.
2. H. Seweryniak, Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996.
3. H. Seweryniak, Teologia fundamentalna, t.II, Warszawa 2010.
4. F. Manns, Jerusalem, Antioche, Rome.Jalons pour une theologie de l'Eglise de la circoncision, Jerusalem 2009.
5. M.M. Garijo-Guembe, Gemeinschaft der Heiligen. Grund, Wesen und Struktur der Kirche, Duesseldorf 1988.
6. J. Perszon, Ecclesia semper reformanda? Kolegialność Kościoła w posoborowej eklezjologii amerykańskiej, Toruń 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: