Rozeznawanie duchowe WT-R-ROD
1. Istota rozeznawania duchów.
2. Reguły rozeznawania według św. Ignacego Loyoli.
3. Reguła pierwsza – odejście od Boga.
4. Reguła druga – powrót do Boga.
5. Reguła trzecia – pocieszenie duchowe.
6. Reguła czwarta – strapienie duchowe.
7. Reguła piąta – czas wierności.
8. Reguła szósta – czas inicjatywy.
9. Reguła siódma – czas oporu.
10. Reguła ósma – czas cierpliwości.
11. Reguła dziewiąta – dopust strapienia duchowego.
12. Reguła dziesiąta – odnajdywanie równowagi.
13. Reguła jedenasta – postawa stanowczości.
14. Reguła dwunasta – przełamywanie milczenia.
15. Reguła trzynasta – wzmacnianie słabych punktów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy:
Student wie czym są reguły rozeznawania duchowego; wymienia podstawowe założenia właściwego czytania słowa Bożego; zna dynamikę rozwoju życia duchowego uwzględniającą dojrzałe posługiwanie się kryteriami rozeznawania duchowego.
Na płaszczyźnie umiejętności:
Student umie określić czym charakteryzują się poszczególne reguły rozeznawania duchowego; potrafi scharakteryzować jak poszczególne reguły odnoszą się do dynamiki życia duchowego; potrafi omówić różne sposoby pomocne w głębszym wnikaniu w istotę rozeznawania duchowego.
Na płaszczyźnie kompetencji:
Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie zastosowania reguł rozeznawania; jest w stanie pomóc osobom znajdującym się niemal na wszystkich szczeblach rozwoju duchowego w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi kompetentnie posługiwać się narzędziami pomocnymi w rozeznawaniu duchowym.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami rozeznawania duchowego; biegle posługuje się pojęciami związanymi z regułami rozeznawania duchów; posiada poszerzoną wiedzę na temat reguł rozeznawania; prawidłowo wymienia i charakteryzuje poszczególne reguły opracowane przez św. Ignacego Loyolę.
Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia reguł rozeznawania oraz scharakteryzować je; poprawnie definiuje zastosowanie każdej z reguł do życia duchowego; postrzega zagadnienie reguł rozeznawania jako istotny środek dynamizujący drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką reguł rozeznawania duchowego.
Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki reguł rozeznawania duchowego; zna podstawowe pojęcia odnoszące się do praktykowania reguł rozeznawania; potrafi podać ogólne przykłady jak właściwie aplikować reguły rozeznawania do konkretnych sytuacji rozwoju życia duchowego.
Niedostateczny (2): student nie wie czym są reguły rozeznawania duchowego; nie potrafi określić podstawowych założeń właściwego stosowania reguł rozeznawania jako kryterium rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem roli reguł rozeznawania w życiu duchowym; nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy najbardziej podstawowymi regułami, jak np. pocieszenie i strapienie.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%
- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%
Metody dydaktyczne:
Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca w grupach połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem praktykowania reguł rozeznawania duchowego; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu reguł rozeznawania.
Literatura
1. K. Dyrek, Między psychiczną równowagą a duchową dojrzałością. Rozeznawanie duchów, Kraków 2019 r.
2. T. Gallagher, Rozeznawanie duchów, Kraków 2016 r.
3. W. Królikowski, Rozeznawanie duchowe, Kraków 2020 r.
4. A. Pinga, Kierownictwo duchowe. Zasady i praktyka, Poznań 2019 r.
5. M. Thibodeaux, Rozeznawanie duchowe. Sztuka świadomego życia, Kraków 2018 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: