Organizacja duspasterstwa WT-R-ORD
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WT-R-OD_W01 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania duszpasterstwem.
WT-R-OD_W02 - ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji Kościoła i jego misji, a także funkcji wypełnianych przez duchownych i laikat.
WT-R-OD_U01 - posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowanie zachodzących procesów i budowanie teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej.
WT-R-OD_K01 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi.
OPIS ECTS - 2 pkt
Udział w wykładzie - 30h
Przygotowanie do wykładu - 5h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie do egzaminu - 20h
Kryteria oceniania
WT-R-OD_W01:
2 (ndst) - brakuje mu podstawowej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania duszpasterstwem;
3 (dst) - posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania duszpasterstwem;
4 (db) - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania duszpasterstwen;
5 (bdb) - potrafi swobodnie korzystać z różnych teorii z zakresu organizacji i zarządzania duszpasterstwem.
WT-R-OD_W02:
2 (ndst) - brakuje mu wiedzę na temat organizacji Kościoła i jego misji, a także funkcji wypełnianych przez duchownych i laikat;
3 (dst) - ma podstawową wiedzę na temat organizacji Kościoła i jego misji, a także funkcji wypełnianych przez duchownych i laikat;
4 (db) - posiada pogłębioną wiedzę na temat organizacji Kościoła i jego misji, a także funkcji wypełnianych przez duchownych i laikat;
5 (bdb) - potrafi proponować własne rozwiązania na temat organizacji Kościoła i jego misji.
WT-R-OD_U01:
2 (ndst) - nie posiada podstawowych umiejętności dotyczących badań, prognoz, budowania teolgoicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej;
3 (dst) - posiada podstawowy warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowanie zachodzących procesów i budowanie teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej;
4 (db) - posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowanie zachodzących procesów i budowanie teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej;
5 (bdb) - potrafi samodzielnie i w zespole proponować własne rozwiązania z zakresu prognozowania zachodzących procesów i budowanie teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej.
WT-R-OD_K01:
2 (ndst) - nie dostrzega wyzwań pastoralnych;
3 (dst) - dostrzega wyzwania pastoralne;
4 (db) - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi;
5 (bdb) - ma kompetencje do proponowania własnych rozwiązań pastoralnych.
Literatura
Mariański Janusz, Żyć parafią, Wrocław 1984.
Sikorski Jan, Kierowanie parafią wg metody „zarządzanie przez cele”, Warszawa 1983.
Żurowski Marian, Hierarchiczne funkcje zarządzania Kościołem, Warszawa 1979.
Ratzinger Joseph, Maier Hans, Demokracja w Kościele, Kraków 2005.
Jakubowski Wojciech, Solarczyk Marek, Ustrój Kościoła Rzymskokatolickiego. Wybrane zagadnienia instytucjonalne, Warszawa 2002.
Rozkrut Tomasz, Instytucja Synodu Biskupów w Kościele posoborowym, Tarnów 2010.
Pikus Tadeusz, O władzy w Kościele, Warszawa 2003.
Woronowski Franciszek, Organizowanie parafii nowoczesnej, Łomża 1993.
Zakrzewska-Bielawska Agnieszka, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Warszawa 2012.
Mintzberg Henry, Zarządzanie, Warszawa 2013.
Robbins Stephen P., DeCenzo David A., Podstawy zarządzania, Warszawa 2002.
Kostera Monika, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa 2003.
Giffard Pierre-Alain, Wzrastania Kościoła. Narzędzia i sposoby ożywienia wiary w parafii, Gubin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: