Katechetyka specjalna WT-R-KSP
1. Rozwój pedagogiki specjalnej
2. Założenia katechetyki specjalnej
3. Podmiot katechezy specjalnej
4. Psychopedagogiczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną
5. Środowisko katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
6. Kompetencje katechety osób z niepełnosprawnością intelektualną
7. Programy i podręczniki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
8. Metodyka katechezy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
9. Środki dydaktyczne katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
10. Katecheza sakramentalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
11. Katecheza osób z uszkodzonym narządem słuchu
12. Katecheza osób z uszkodzonym narządem wzroku
13. Katecheza osób autystycznych
14. Katecheza w klasach integracyjnych
15. Terapeutyczno-rehabilitacyjny wymiar katechezy specjalnej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: 71kt1ji
WT_KOPICZKO_Katechetyka_specjalna_sem_zimowy_2020-2021
W zakresie wiedzy student uczestniczący:
EK 1 - zna terminologię związaną z katechetyką specjalną.
EK 2 - potrafi określić i dokonać charakterystyki podmiotu katechezy specjalnej.
EK 3 - wskazuje na powiązania katechetyki specjalnej z pedagogiką specjalną i innymi dyscyplinami naukowymi.
w zakresie umiejętności:
EK 4 - trafnie dobiera metody nauczania do realizacji katechezy specjalnej na różnych poziomach szkolnego nauczania.
w zakresie kompetencji:
EK 5 - potrafi dostosować wymagania w nauczaniu religii do predyspozycji percepcyjnych ucznia z dysfunkcjami i różnymi niesprawnościami.
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta w oparciu o dokumenty i opracowania: 25 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student zna terminologię związaną z katechetyką specjalną.
Ndst (2): nie potrafi omówić podstawowych pojęć pedagogiki specjalnej;
Dst (3): omawia podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej;
Db (4): przedstawia, a następnie wyjaśnia wskazane pojęcia pedagogiki i katechetyki specjalnej;
Bdb (5): analizuje terminologię katechetyki specjalnej oraz odwołuje się do praktyki.
Efekt kształcenia 2. Student potrafi określić i dokonać charakterystyki podmiotu katechezy specjalnej.
Ndst (2): nie potrafi wskazać aksjologicznych podstaw katechetyki specjalnej;
Dst (3): wyjaśnia podstawy aksjologiczne katechetyki specjalnej;
Db (4): charakteryzuje deficyty rozwojowe podmiotu katechetyki specjalnej;
Bdb (5): charakteryzuje możliwości rozwojowe podmiotu katechetyki specjalnej.
Efekt kształcenia 3. Student wskazuje na powiązania katechetyki specjalnej z pedagogiką specjalną i innymi dyscyplinami naukowymi.
Ndst (2): nie umie wskazać powiązań pedagogiki i katechetyki specjalnej;
Dst (3): omawia wpływ pedagogiki specjalnej na rozwój katechetyki;
Db (4): przybliża powiązania katechetyki specjalnej z pedagogiką, psychologią i socjologią;
Bdb (5): analizuje powiązania katechetyki specjalnej z pedagogiką, psychologią oraz socjologią, twórczo aplikuje zdobytą wiedzę do realiów pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Efekt kształcenia 4. Student trafnie dobiera metody nauczania do realizacji katechezy specjalnej na różnych poziomach szkolnego nauczania.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku metod dla katechezy specjalnej;
Dst (3): omawia wybrane metody katechezy specjalnej i wskazuje przykłady ich zastosowania;
Db (4): podaje kryteria doboru metod katechezy specjalnej i na przykładach analizuje wykorzystanie wybranych metod;
Bdb (5): planuje ścieżkę przygotowania ucznia niepełnosprawnego intelektualnie do przyjęcia wybranego sakramentu, wskazuje metody i środki dydaktyczne potrzebne w osiągnięciu właściwego przygotowania.
Efekt kształcenia 5. Student potrafi dostosować wymagania w nauczaniu religii do predyspozycji percepcyjnych ucznia z dysfunkcjami i różnymi niesprawnościami.
Ndst (2): nie potrafi określić predyspozycji rozwojowych ucznia;
Dst (3): diagnozuje w sposób ogólne możliwości percepcyjnych ucznia;
Db (4): wskazuje kryteria doboru metod w oparciu o poziom predyspozycji percepcyjnych ucznia o różnych dysfunkcjach;
Bdb (5): dostosowuje metody oraz wymagania edukacyjne do możliwości percepcyjnych ucznia z różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz dokumenty;
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
KICIŃSKI A., Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną, Lublin 2007.
KICIŃSKI A. (red.), Katecheza osób szczególnej troski. Stan aktualny. Propozycje na przyszłość, Kraków 2008.
Literatura uzupełniająca:
LAUSCH K. M., Katechez przedkomunijna osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1990.
SMITH D. D., Pedagogika specjalne. Podręcznik akademicki, t. 1, warszawa 2011. SMITH D. D., Pedagogika specjalne. Podręcznik akademicki, t. 2, warszawa 2011.
STALA J. (red.), Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Tarnów 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: