Katecheza starszych dzieci WT-R-KSDZ
1. Starszy wiek szkolny - okreslenie i charakterystyka
2. Założenia programowe katechezy starszych dzieci
3. Rozwijanie poznania wiary w katechezie starszych dzieci
4. Wychowanie liturgiczne w katechezie starszych dzieci
5. Formacja moralna w katechezie starszych dzieci
6. Nauczanie modlitwy w katechezie starszych dzieci
7. Wychowanie do życia wspólnotowego w katechezie starszych dzieci
8. Wprowadzenie do misji w katechezie starszych dzieci
9. Podręczniki do religii dla starszych dzieci
10. Metody katechezy starszych dzieci
11. Praca z Biblią w katechezie starszych dzieci
12. Wspomagająca rola literatury pięknej w katechezie dzieci
13. Współczesne wyzwania nauczania religii starszych dzieci
14. Katecheza starszych dzieci w ruchach i wspólnotach
15. Współraca środowisk w katechezie starszych dzieci
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu doktorant w zakresie wiedzy:
EK1 - zna powiązania teologii z filozofią i innymi naukami
humanistycznymi
EK2 - zna aktualne problemy badawcze w zakresie wybranej specjalizacji
teologicznej;
W zakresie umiejętności:
EK3 - potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej
merytoryczną oraz metodologiczną wartość;
W zakresie kompetencji społecznych:
EK4 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania zadań
społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki (np.
praca nauczyciela, wykładowcy)
Udział w wykładzie - 30h
Samodzielna lektura wskazanej literatury - 15h
Krytyczna analiza materiałów katechetycznych - 15h
Przygotowanie autorskich konspektów lekcji religii - 15h
Przygotowanie do egzaminu - 15h
Liczba ECTS 90h/30h=3
Kryteria oceniania
EK1 określany jako "zna powiązania teologii z filozofią i innymi naukami
humanistycznymi"
Na ocenę 2 - błędnie prezentuje powiązania katechetyki z jej naukami pomocniczymi w zakresie katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 3 - poprawnie przedstawia powiązania katechetyki z jedną z jej nauk pomocniczych w zakresie katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 4 - w ogólny sposób przedstawia powiązania katechetyki z jej naukami pomocniczymi w zakresie katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 5 - szczegółowo przedstawia powiązania katechetyki ze wszystkimi naukami pomocniczymi w zakresie katechezy starszych dzieci.
EK2 określany jako "zna aktualne problemy badawcze w zakresie wybranej specjalizacji teologicznej".
Na ocenę 2 - nie przedstawia jakichkolwiek problemów badawczych dotyczących katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 3 - prawidłowo wskazuje wybrane problemy z katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 4 - prawidłowo wylicza współczesne problemy z katechezy starszych dzieci i proponuje rozwiązanie niektórych;
Na ocenę 5 - prawidłowo wylicza wszystkie problemy związane z katechezą dzieci oraz proponuje sposoby ich rozwiązania.
EK3 określany jako "potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość".
Na ocenę 2 - nie podejmuje poprawnej integracji wiedzy różnych dziedzin nauki w kontekście katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 3 - przytacza zaprezentowane na zajęciach możliwości integrowania wiedzy z różnych dziedzin na rzecz katechezy starszych dzieci;
Na ocenę 4 - przytacza zaprezentowane na zajęciach możliwości integrowania wiedzy z różnych dziedzin na rzecz katechezy starszych dzieci i poprawnie ocenia rozwiązania metodyczne w aktualnych materiałach katechetycznych;
na ocenę 5 - twórczo przedstawia możliwości integrowania wiedzy z różnych dziedzin na rzecz katechezy starszych dzieci i krytycznie odnosi się do funkcjonujących materiałów katechetycznych proponując alternatywne rozwiązania.
EK4 określany jako zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania zadań
społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki (np.
praca nauczyciela, wykładowcy)
Na ocenę 2 - nie wykazuje jakichkolwiek zdolności do odpowiedzialnej realizacji działań katechetycznych w grupie starszych dzieci;
Na ocenę 3 -wykazuje przeciętne zdolności do odpowiedzialnej realizacji działań katechetycznych w grupie starszych dzieci;
Na ocenę 4 - wykazuje ponadprzeciętne zdolności do odpowiedzialnej realizacji działań katechetycznych w grupie starszych dzieci;
Na ocenę 5 - twórczo przygotowuje i realizuje działania katechetyczne w grupie starszych dzieci, różnicując pomysły zależnie od środowiska i możliwych współpracowników.
Literatura
Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988.
Koska W., Katechetyka, Poznań 1993.
Kulpaczyński S., Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów, Lublin 2009.
Marek Z. (red.), Bóg w przedszkolu i szkole, Kraków 2000.
Misiaszek K., Religijna formacja dziecka, w: Godlewski Z. (red.), Przemawiaj do nich moimi słowami, Warszawa 2007, s. 393-403.
Rayzacher-Majewska A., Podwoje wiary - katecheza dzieci, w: Catechetica porta fidei, red. A. Kiciński, P. Goliszek, Lublin 2012, s. 131-142.
Rayzacher-Majewska A., Bednarczyk R., Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, Warszawa 2015.
Rayzacher-Majewska A., Wspomagająca rola czasopism katolickich w wychowaniu w wierze dzieci, "Studia Pastoralne" 2014, s. 432-452.
Rayzacher-Majewska A., Wychowawczy wymiar uczestnictwa w Papieskim Dziele Misyjnym Dzieci, "Zeszyty Formacji Katechetów" 3(2012), s. 92-98.
Szpet J., Jackowiak D., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.
Zając M. (red.), Katecheza dzieci, Lublin 2009.
Zając M. (red.), Katecheza w parafii, Lublin 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: