Katecheza inicjacyjna WT-R-KAIN
Treści merytoryczne:
1. Czym jest inicjacja chrześcijańska? Pojęcie, obszary, praktyka.
2. Inicjacja i katecheza w kontekście współczesnej kultury.
3. Czym jest katecheza inicjacyjna? Istotne elementy katechezy inicjacyjnej.
4. Inicjacja chrześcijańska –NT. Katechumenat jako model inicjacji chrześcijańskiej.
5. Elementy katechezy inicjacyjnej w historii rozwoju katechezy.
6. Katecheza inicjacyjna w świetle odnowionej katechezy po soborze Watykańskim II
7. Dokumenty kościelne o inicjacji chrześcijańskiej i katechezie inicjacyjnej
8. Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych.
9. Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej i katecheza towarzysząca – modele i formy?
10. Model przygotowani do Chrztu
11. Model przygotowania do Bierzmowania
12. Model przygotowania do Eucharystii
13. Rola rodziny w przygotowaniu do sakramentów chrztu, Eucharystii i bierzmowania
14. Katecheta – towarzysz i świadek inicjacji chrześcijańskiej
15. Relacja pomiędzy szkolnym nauczaniem religii a procesem inicjacji chrześcijańskiej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK1 - student definiuje pojęcie katechezy inicjacyjnej i omawia jej znaczenie zarysowane w dokumentach Kościoła;
EK2 - student krytycznie odnosi się do modeli przygotowania do sakramentów chrztu, Eucharystii i bierzmowania;
EK3 - student wskazuje na aktualne problemy katechezy inicjacyjnej i znajduje sposoby ich rozwiązania;
EK4 - student włącza się w realizację funkcji inicjacyjnej katechezy Kościoła katolickiego;
EK5 - student opracowuje autorski model przygotowania do sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego.
Odnośnie do EK1:
NZAL - student nie potrafi zdefiniować pojęcia katecheza inicjacyjna ani omówić jej znaczenia zarysowanego w dokumentach Kościoła;
ZAL - student poprawnie definiuje pojęcie katechezy inicjacyjnej i przedstawia jej znaczenie zarysowane w dokumentach Kościoła;
Odnośnie do EK2:
NZAL - student nie potrafi odnieść się krytycznie do istniejących modeli przygotowania do sakramentów wtajemniczenia;
ZAL - student wykorzystuje swą wiedzę i umiejętności do krytycznej oceny istniejących modeli przygotowania do sakramentów wtajemniczenia;
odnośnie do EK3:
NZAL - student nie potrafi wskazać aktualnych problemów katechezy inicjacyjnej;
ZAL - student wylicza aktualne problemy katechezy inicjacyjnej i proponuje sposoby ich przezwyciężenia;
odnośnie do EK4:
NZAL - student nie podejmuje w wymiarze praktycznym działalności realizującej funkcję inicjacyjną katechezy;
ZAL - student aktywnie i twórczo włącza się w realizację funkcji inicjacyjnej katechezy Kościoła katolickiego;
odnośnie do EK5:
NZAL - student nie potrafi opracować autorskiego modelu przygotowania do sakramentów wtajemniczenia;
ZAL - student na podstawie uzyskanej wiedzy i umiejętności, opracowuje autorski model przygotowania do sakramentów wtajemniczenia.
Kryteria oceniania
Metody uczenia:
pogadanka, rozmowa kierowana, burza mózgów, ćwiczenia konstrukcyjno-praktyczne, praca z tekstem i diagramem, pokaz.
Zajęcia odbywają się w formie nauczani ON-LINE.
Obecność na zajęciach jej warunkiem uzyskania zaliczeniem.
dopuszczalne są dwie usprawiedliwione nieobecności.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład konwersatoryjny, prezentacja, metoda ćwiczeniowa, indywidualna lektura tekstów. Ich weryfikacja nastąpi na podstawie zaangażowania i pracy podczas prezentacji pracy na zakończenie przedmiotu.
Wykład konwersatoryjny - wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Jego wartością jest zapewnienie udziału studentów poszukiwaniu odpowiedzi na postawiony problem badawczy.
Prezentacja - wystąpienie służące transmisji wiedzy połączonej z elementami wizualizacyjnymi w formie grafiki lub eksponatu.
Metoda ćwiczeniowa - oparta jest na pracy z wykorzystaniem tekstów źródłowych, dokumentów, Internetu. Celem jej zastosowania będzie analiza dostarczonego materiału badawczego, jego ocena oraz wypracowanie rozwiązań nowatorskich. Wykorzystanie tej metody ma także przyczynić się do wypracowania przez studenta umiejętności praktycznego stosowania różnych strategii działania o charakterze katechetycznym.
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979.
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Słowa, Kraków 1998.
Panuś T., Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2001.
J. Szpet, Inicjacyjna funkcja katechezy. Horyzonty Wiary 29/1996 s. 55–72; także w: Miesięcznik Kościelny Archidiecezji Poznańskiej. Nr 7–8/1997 s. 41–57.
J. Szpet, Wychowawca wiary w procesie chrześcijańskiego wtajemniczenia. W: K. Kantowski (red), Funkcja inicjacyjna katechezy w Kościele współczesnym, Szczecin 2007 s. 113–128.
DURAK A., Charakter drogi wtajemniczenia chrześcijańskiego, w: Horyzonty Wiary 10 (1999) 1, s. 3-11.
DONCOEUR R., Katecheza chrzcielna, w: Anamnesis 14 (1997/98), s. 13-21.
HARTLIEB S., Pierwsza Komunia Święta. Drogi wtajemniczenia w Paschę Chrystusa, Kraków 1996.
KRAKOWIAK C., Bierzmowanie jako sakrament inicjacji chrześcijańskiej według Katechizmu Kościoła Katolickiego, w: Wiadomości Archidiecezji Lubelskiej 10-12 (1997), s. 479-487.
KULPACZYŃSKI S., Inicjacja chrześcijańska, w: Przegląd uniwersytecki 11 (1999) nr 6, s.7.
MURAWSKI R., Katecheza chrzcielna w procesie wtajemniczenia chrześcijańskiego czasów apostolskich, Warszawa 1990.
MURAWSKI R., Katecheza w procesie wtajemniczenia czasów apostolskich, w: DZIEKOŃSKI S. (red.) Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, Olecko 2000, s.11-24.
OFFMAŃSKI A., Wtajemiczenie eucharystyczne dzieci klas II, w: OFFMAŃSKI A. (red.) W drodze do Eucharystii. Materiały katechetyczno duszpasterskie inicjacji eucharystycznej, Szczecin 2000.
PIERSKAŁA R – SOBECZKO H. (red), Sakramenty inicjacji w liturgii i praktyce duszpasterskiej, Opole 1996.
PISULA R., Potrzeba inicjacji chrześcijańskiej w Kościele Polskim: ku katechezie katechumenalnej, w: „Katecheta” 43 (1999) 1, s.9-20.
Przekroczyć próg Kościoła. Tydzień eklezjologiczny 2005: W trosce o Kościół, Lublin 2005.
QUALIZZA M., Inicjacja chrześcijańska. Chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, Kraków 2002.
WALULIK A., Katecheza inicjacyjna w polskich katechizmach (1945-1990), Wyd. Ignatianum WAM, Kraków 2002.
WALULIK A., Nauczanie, wychowanie czy inicjacja celem katechezy przygotowującej do sakramentów, Studia Theologica Varsaviensia XL(2002)2, s. 117-137.
WROŃSKA H., Inicjacyjna katecheza, w: Encyklopedia katolicka, t. VII, kol. 222.
Majcher E., Inicjacja chrześcijańska. W: Wokół katechezy posoborowej, red. R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra. Opole 2004, s. 119-121.
Mąkosa P., Przyszłość katechezy inicjacyjnej. W: Przekroczyć próg Kościoła. Tydzień Eklezjologiczny 2005. W trosce o Kościół. T. VI, red. K. Mielcarek, J. Niewierkiewicz, P. Sokołowski, J. Szewczyk. Lublin 2005, s. 109-123.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: