Homiletyka szczegółowa WT-R-HSZ
1. Homilia, kazanie i konferencja jako podstawowe jednostki przepowiadania.
2. Homilie wygłaszane podczas sprawowania Eucharystii.
3.4. Homilie wygłaszane podczas sprawowania innych sakramentów: chrzest, małżeństwo, pokuta i pojednanie, namaszczenie chorych.
5. Przepowiadanie pogrzebowe.
6.7. Przepowiadanie okolicznościowe: maryjne, hagiograficzne, patriotyczne, odpustowe, prymicyjne, jubileuszowe.
8. Kazania pasyjne i nowennowe.
9.10. Rekolekcje i misje.
11. Przepowiadanie dla dzieci.
12. Przepowiadanie dla młodzieży.
13. Przepowiadanie dla osób chorych i starszych.
14.15. Przepowiadanie medialne.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1.
Student „charakteryzuje zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców”.
Ndst (2): nie potrafi podać zasad tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców;
Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne zasad tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców;
Db (4): ogólnie wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami;
Bdb (5): szczegółowo wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami, wskazując na błędy i proponując konkretne zmiany.
EK nr 2.
Student „charakteryzuje zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców”.
Ndst (2): nie potrafi podać zasad dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców;
Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców;
Db (4): ogólnie wyjaśnia zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami;
Bdb (5): szczegółowo wyjaśnia zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami, wskazując na błędy i proponując konkretne zmiany.
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 3.
Student „poprawnie dobiera źródła dla swoich badań, sięgając do publikowanych pomocy homiletycznych zawierających przykłady różnych jednostek przepowiadania, dokonując ich analizy i oceny, poddając krytycznemu osądowi w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła”.
Ndst (2): nie potrafi właściwie dobrać źródeł dla swoich badań w kontekście publikowanych pomocy homiletycznych zawierających przykłady różnych jednostek przepowiadania;
Dst (3): potrafi dobrać źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i dokonać ich krytycznej analizy i oceny w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła;
Db (4): potrafi dobrać źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i podejść do nich krytycznie w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych i „znaków czasu”;
Bdb (5): potrafi dobrać wielorakie źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i podejść do nich krytycznie w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych i „znaków czasu”, proponując konkretne zmiany.
EK nr 4.
Student „proponuje badania interdyscyplinarne, w ramach których wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania”.
Ndst (2): nie potrafi zaproponować badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców;
Dst (3): ogólnie potrafi zaproponować kierunek badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców;
Db (4): szczegółowo potrafi zaproponować kierunek badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców;
Bdb (5): potrafi zaproponować całościową strategię badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, z uwzględnieniem ich potrzeb oraz odczytania „znaków czasu”.
KOMPETENCJE
EK nr 5.
Student „zachowuje ostrożność i krytycyzm odnośnie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, nieustannie ją weryfikując i udoskonalając”.
Ndst (2): nie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania;
Dst (3): ogólnie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania;
Db (4): ogólnie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, odnosząc ją do wskazań Magisterium i obowiązujących zasad;
Bdb (5): szczegółowo potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, krytycznie ją weryfikując w świetle wskazań Magisterium i obowiązujących zasad oraz proponując konkretne zmiany.
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa, aktywna i twórcza obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu.
Literatura
Literatura:
Adamczyk J., Wybrane formy przepowiadania słowa Bożego w parafii (kan. 770), „Analectea Cracoviensia” 50(2018), s. 239-254.
Bałoniak A. (red.), Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, Poznań 2009.
Chmielewski M., Rekolekcje w ujęciu Gerarda Siwka CSsR, „Studia Redemptorysowskie” 17(2019), s. 137-158.
Dyk S., Mistagogiczna funkcja homilii pokutnej, „Przegląd Homiletyczny” 12(2008), s. 111–117.
Janiga S., Chmielewski M., rekolekcje szkolne w polskiej praktyce katechetycznej, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” 1(2013), s. 5-21.
Kalbarczyk A., Celebracja homilii w kontekście celebracji Eucharystii i niedzieli, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1(2012), s. 63–80.
Kalbarczyk A., Egzystencjalny, personalny i eklezjalny wymiar homilii pogrzebowej, „Przegląd
Homiletyczny” 15(2011), s. 135–147;
Kalbarczyk A., Głoszenie słowa Bożego w ramach sakramentu pokuty i pojednania, w: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na rok 2014/2015, red. S. Stułkowski, Poznań 2014, s. 253–268.
Klimski W., Eschatologia na ambonie. Kazania i wiara Polaków w rzeczy ostateczne, Kraków 2018.
Kudasiewicz J., Homilia w czasie udzielania sakramentu bierzmowania. Uwagi biblijno-pastoralne, „Przegląd Homiletyczny” 10(2006), s. 61-70.
Lewandowski T., Chrystocentryzm maryjny w przepowiadaniu, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 237-260.
Makowski A., Wykorzystanie technologii audiowizualnych w przepowiadaniu słowa Bożego, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” 2(2017), s. 42-58.
Mokrzycki B., Teologiczna i homiletyczno-katechetyczna treść nowych obrzędów sakraemntu małżeństwa. Liturgia słowa podczas sprawowania sakramentu małżeństwa, w: Tenże, Kościół w świętości, Warszawa 1984, s. 299-328.
Mokrzycki B., Zagadnienie homilii podczas chrztu dzieci, w: Tenże, Droga chrześcijańskiego wtajemniczenia, Warszawa 1983, s. 274-282.
Panuś K., Chrystocentryczne przepowiadanie hagiograficzne, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 261-280.
Przyczyna W., Blaski i cienie rekolekcji szkolnych, „Homo Dei” 74(2004), s. 25-35.
Rydz E. Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dzieci w wieku przedszkolnym, „Przegląd Homiletyczny” 7(2003), s. 213-226.
Rydz E., Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dziecka w wieku młodszym szkolnym, „Przegląd Homiletyczny” 8(2004), s. 153-162.
Rydz E., Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności młodzieży w wieku od 18 do 24 lat, „Przegląd Homiletyczny” 10(2004), s. 117-129.
Siwek G., Homilia chrzcielna, „Przegląd Homiletyczny” 9(2005), s. 107-119.
Siwek G., Misje ludowe w teorii i praktyce Kościoła, Kraków 1999.
Siwek G., Przepowiadanie słowa Bożego, w: R. Kamiński (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002, s. 131-179.
Siwek G., Rekolekcje wczoraj i dziś, Kraków 2011.
Szewczyk L., Kaznodziejski przekaz treści o cierpieniu, w: A. Bartoszek (red.), W poszukiwaniu sensu cierpienia, Dialog interdyscplinarny, Katowice 2006, s. 207-217.
Twardy J., Homilia do chorych, „Przegląd homiletyczny” 13(2009), s. 113-127.
Wiszowaty E., Homilia dla dzieci jako współczesne wyzwanie duszpasterskie, „Teologia Praktyczna”, 2006, t. 17, s. 119-131.
Wiszowaty E., Zellma A., Patriotyzm jako wartość w przepowiadaniu homilijnym i katechetycznym-kontekst Polski, „Studia Nauk Teologicznych” 2018, t. 13, s. 215-229.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: