Ekologia w perspektywie teologicznej WT-R-EPT
1. Ekologia jako wyraz czytania przez Kościół znaków czasu
2. Ekologia jako nauka przyrodnicza
3. Współczesne kierunki myśli ekologicznej
4. Potrzeba teologicznego uzasadnienia ochrony przyrody
5. Ekoteologia jako owoc dialogu ekologii i teologii
6. Kryzys ekologiczny w perspektywie ekologicznej
7. Przyroda jako dobro wspólne
8. "Grzech ekologiczny" alienacją natury
9. Ekologiczna interpretacja biblijnych tekstów o stworzeniu
10 Stworzoność człowieka podstawą jego odpowiedzialności za ziemie.
11. Wcielenie jako recreatio mundi
12. Perspektywa eschatologiczna ekoteologii
13. Świadomość ekologiczna i działalność człowieka jako "panującego"
14. Kontrowersje wokół ekologizmu
15. Chrześcijańskie formy aktywności na rzecz środowiska naturalnego
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju
E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką
E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką ekoteologiczną;
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami w ramach ekoteologii z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problematyką ekoteologiczną
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu ekoteologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych:
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki ekoteologicznej na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
Weryfikacja:
egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
1. Franciszek, Laudato si, Kraków 2015
2. Babiński J., Współczesna ekoteologia w perspektywie swych zadań, "Studia Pelplińskie", 2014, s. 25-38
3. Ochrona środowiska w filozofii i teologii, red. J. M. Dołęga, J. W. Czartoszewski, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Pieniek J., Drzewa owocowe zakwitną wraz z trawą. Ekoteologia Kościoła Anglii, Świdnica 2008
2. Ablińska E., Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: