Dydaktyka akademicka WT-R-DYA
Wykład ma za zadanie przybliżenie podstawowych wiadomości dotyczących pracy nauczyciela akademickiego ze studentem oraz zasad nauczania w szkole wyższej.
Zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne. Literatura przedmiotu i dostępne źródła
2. Idea szkoły wyższej, rola uniwersytetu
3. Cele nauczania – efekty kształcenia, krajowe ramy kwalifikacji
4. Zasady nauczania
5. Opracowanie sylabusa
6. Katalog przedmiotu, ECTS i inne pojęcia
7. Przygotowanie do zajęć (planowanie dydaktyczne – w perspektywie semestru, wykładu)
8. Prawo autorskie w dydaktyce
9. Typologia wykładowców
10. Indywidualny styl prowadzenia zajęć.
11. Dzisiejszy student
12. Charakterystyka pokolenia Y i Z
13. Postawy studentów
14. Komunikacja dydaktyczna (specyfika komunikacji wykładowca – student)
15. Formy zaliczenia przedmiotu
16. Weryfikacja efektów kształcenia
17. Formy kształcenia akademickiego
18. Praca z dużą/małą grupą studentów
19. Typy zajęć
20. Struktura wykładu
21. Aktywne metody dydaktyczne
22. Aktywne metody dydaktyczne
23. Nowoczesne technologie
24. Nowoczesne technologie
25. Elastyczne nauczanie
26. E-learning
27. Kompetencje miękkie wykładowcy
28. Humor na wykładzie
29. Indywidualizacja procesu dydaktycznego
30. Ewaluacja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD MSTEAMS ekk9qq4
Udział w wykładzie - 30 godz.
Lektura zalecanej literatury - 15 godz.
Opracowanie fragmentu sylabusa - 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
EK1 definiowany jako "student posiada znajomość ogólnej metodyki pracy naukowej pozwalającej na samodzielne uprawienie nauki w zakresie teologii"
Na ocenę:
Ndst (2) - nie wykazuje jakiejkolwiek znajomości ogólnej metodyki pracy naukowej;
Dst (3) - wykazuje podstawową znajomość ogólnej metodyki pracy naukowej;
Db (4) - wykazuje dobrą znajomość ogólnej metodyki pracy naukowej i przytacza omawiane na wykładzie sposoby uprawiania nauki w zakresie teologii;
Bdb (5) - wykazuje bardzo dobrą znajomość ogólnej metodyki pracy naukowej, przytacza omawiane na wykładzie sposoby uprawiania nauki w zakresie teologii oraz proponuje autorskie rozwiązania w tym względzie;
EK2 definiowany jako " zna zasady dydaktyki w zakresie uprawianej przez siebie dyscypliny teologicznej"
Na ocenę:
Ndst (2) - nie podaje jakichkolwiek zasad dydaktycznych stosowanych w naukach teologicznych;
Dst (3) - wymienia podstawowe zasady dydaktyczne stosowane w naukach teologicznych;
Db (4) - wymienia zasady dydaktyczne stosowane w naukach teologicznych wraz z przykładami ich wykorzystania w praktyce;
Bdb (5) - wymienia zasady dydaktyczne stosowane w naukach teologicznych wraz z przykładami ich wykorzystania w praktyce oraz prawidłowo projektuje własną działalność naukową w zakresie wybranej specjalności teologicznej.
EK3 definiowany jako "posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe". Na ocenę:
Ndst (2) - nie przedstawia własnego warsztatu badawczego i samodzielnie zrealizowanych zadań naukowych;
Dst (3) - przedstawia warsztat badawczy omawiany na zajęciach;
Db (4) - przedstawia warsztat badawczy omawiany na zajęciach i wraz z możliwością jego zastosowania w realizacji zadań naukowych;
Bdb (5) - przedstawia warsztat badawczy omawiany na zajęciach zaadaptowany do własnej specjalności i podaje przykłady zastosowania autorskich rozwiązań w realizacji zadań naukowych.
EK4 definiowany jako "potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne różnego typu (wykład, ćwiczenia, konwersatorium, seminarium). Na ocenę:
Ndst (2) - nie wykazuje umiejętności poprawnego prowadzenia zajęć dydaktycznych;
Dst (3) - wykazuje podstawową umiejętność prowadzenia wykładu i/lub ćwiczeń;
Db (4) - wykazuje umiejętność prowadzenia zajęć różnego typu (wykład, ćwiczenia, konwersatorium, seminarium);
Bdb (5) - wykazuje umiejętność prowadzenia zajęć różnego typu oraz autoewaluacji celem podnoszenia ich jakości.
EK5 - definiowany jako "student jest zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania zadań społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki (np. praca nauczyciela, wykładowcy). Na ocenę:
Ndst (2) - nie podejmuje zadań związanych z przygotowaniem i prowadzeniem zajęć jako nauczyciel akademicki;
Dst (3) - podejmuje zadania związanie z przygotowaniem i prowadzeniem zajęć jako nauczyciel akademicki;
Db (4) - w sposób odpowiedzialny podejmuje zadania wiązane z przygotowaniem i prowadzeniem zajęć jako nauczyciel akademicki;
Bdb (5) - w sposób odpowiedzialny i kreatywny realizuje zadania związane z przygotowaniem i prowadzeniem zajęć jako nauczyciel akademicki, różnicując sposoby i formy pracy stosownie do odbiorców i podejmowanej tematyki.
Kryteria oceniania
Udział w wykładzie (lista obecności)
Lektura zaproponowanej literatury przedmiotowej (ocenianie ciągłe)
Samodzielne opracowanie wzoru sylabusa przedmiotu powiązanego z wybraną specjalnością (praca pisemna)
Egzamin ustny - autoprezentacja samodzielnie przygotowanych zajęć na dowolnie wybrany temat z konkretnej specjalności.
Literatura
Całek A., Kasperek K., Polok G., Wysokowicz E., Poradnik dydaktyka szkoły wyższej, Katowice 2007.
Karpińska A., Wróblewska W. (red)., Dylematy dydaktyki szkoły wyższej w dialogu i perspektywie, Białystok 2008.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Warszawa 2014.
Tomalska H. (red.), Z zagadnień dydaktyki szkoły wyższej, Nowy Sącz 2001.
Schrade U. (red.), Dydaktyka szkoły wyższej - wybrane problemy, Warszawa 2010.
Kwiatkowski S., Walczak D., Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, Warszawa 2017.
Sajduk B., Nowoczesna dydaktyka akademicka. kto kogo jak uczy?,
https://www.researchgate.net/publication/271646418_Blazej_Sajduk_Nowoczesna_dydaktyka_akademicka
Czerepaniak -Walczak T., Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków 2013.
Hursty B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu. Jak osiągnąć sukces?, Warszawa 2011.
Rozmus A. (red.), Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Warszawa 2013.
Skulicz D. (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej,Kraków 2004.
Kaptur P., Idealny nauczyciel akademicki - mit czy realizm?, "Forum Oświatowe" 144(2011), s. 71-76.
Tokarska E., Nauczyciel akademicki jako przewodnik studenta w podróży po wiedzę, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1779/Ewelina%20Tokarska%20Nauczyciel%20akademicki%20jako%20przewodnik%20studenta%20w%20podrozy%20po%20wiedze.pdf?sequence=1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: