Dokumenty misyjne do XVIII wieku WT-R-DMX
1. Wykaz i zakres opracowań i dokumentów o charakterze misyjnym w historii Kościoła.
2. Dzieje Apostolskie jako refleksja nad tożsamością misyjną Kościoła pierwotnego.
3. Instrukcja misyjna św. Grzegorza Wielkiego dla opata Mellitusa.
4. Zjazd w Whitby w kontekście chrystianizacji Wysp Brytyjskich.
5. Model misyjny Alkuina dla średniowiecznej Europy.
6. Admonitio generalis Karola Wielkiego.
7. Ad consulta Bulgarorum Mikołaja I.
8. Bulle papieskie związane z odkryciami geograficznymi w XV i XVI wieku.
9. Dokumenty papieskie dotyczące wolności, ochrony i przywilejów dla Indian.
10. Instrukcja Kongregacji Rozkrzewiania Wiary (1659).
11. Dokumenty papieskie dotyczące tzw. sporów akomodacyjnych.
12. Projekt misyjny według Rajmunda Llulla.
13. José de Acosta o normach pracy misyjnej.
14. Zagadnienia języków lokalnych w dziele misyjnym.
15. Instrukcje dla misjonarzy jezuickich w Nowym Świecie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody i kryteria oceniania:
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak znajomości treści dokumentów oraz kontekstu historycznego poszczególnych dokumentów.
Dst (3): dostateczna orientacja w treściach głównych dokumentów misyjnych do XVIII wieku oraz minimalna znajomość kontekstu historycznego poszczególnych dokumentów.
Db (4): dobra orientacja w treściach głównych dokumentów misyjnych do XVIII wieku, jak również kontekstu historycznego poszczególnych dokumentów.
Bdb (5): bardzo dobra znajomość treści wszystkich głównych dokumentów misyjnych do XVIII wieku oraz kontekstu historycznego poszczególnych dokumentów.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie potrafi kompetentnie odnieść się do treści poszczególnych dokumentów, ani ich omówić.
Dst (3): potrafi jedynie pobieżnie przedstawić treści poszczególnych dokumentów oraz określić ich znaczenie.
Db (4): potrafi w miarę kompetentnie odnieść się do treści poszczególnych dokumentów oraz ciekawie je przedstawić w formie prezentacji audiowizualnej.
Bdb (5): potrafi krytycznie, swobodnie i kompetentnie odnieść się do treści poszczególnych dokumentów oraz przedstawić je w interesujący sposób.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi zasygnalizować wpływu dokumentów misyjnych na wybrane przestrzenie życia społecznego i znaczenia dla poszczególnych narodów.
Dst (3): potrafi jedynie ogólnie wskazać oddziaływanie dokumentów misyjnych na wybrane przestrzenie życia społecznego i znaczenie dla poszczególnych narodów.
Db (4): potrafi trafnie wskazać wpływ dokumentów misyjnych na wybrane przestrzenie życia społecznego i znaczenie dla poszczególnych narodów.
Bdb (5): potrafi bardzo celnie wskazać wpływ dokumentów misyjnych na wybrane przestrzenie życia społecznego i znaczenie dla poszczególnych narodów.
Kryteria oceniania
1. Aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach (odbywających się online). Dopuszczalne są trzy nieobecności.
2. Opracowanie wybranego z listy (i zatwierdzonego) tematu w formie godzinnej prezentacji oraz przesłanie kilkustronicowego omówienia tematu.
Literatura
Bober A., Anglia, Szkocja, Irlandia. Teksty źródłowe do historii Kościoła i patrystyki, I-IX w., Lublin 1991.
Bylina S., Religijność późnego średniowiecza, Warszawa 2009.
Carroll W.H., Historia chrześcijaństwa, t. II, Budowanie chrześcijaństwa, Wrocław 2010.
Carroll W.H., Historia chrześcijaństwa, t. III, Złota epoka chrześcijaństwa, Wrocław 2010.
Dowley T. (red.), Historia chrześcijaństwa, Warszawa 2002.
Durán J.G., Monumenta Catechetica Hispanoamericana (siglos XVI-XVIII), t. I/II, Buenos Aires 1984.
Hernandez F.J., Colección de Bulas, Breves y otros Documentos relativos a la Iglesia de América y Filipinas, Tomo I, Bruselas 1879. Rechowicz M., Chrzest Polski a katolicka teologia misyjna we wczesnym średniowieczu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” (1966), nr 19, s. 67-74.
Rechowicz M., Początki i rozwój kultury scholastycznej (od końca XIV wieku), [w:] M. Rechowicz (red.), Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. I, Średniowiecze, Lublin 1974, s. 17-91.
Riché P., Chrześcijaństwo na karolińskim Zachodzie (połowa VIII – koniec IX wieku), [w:] J.M. Mayer (red.), Historia chrześcijaństwa. Religia – Kultura – Polityka, t. 4, Warszawa 1999, s. 551-615.
Sas M., Autor listu o odbiorcy. Misjonarz działający wśród pogan w świetle korespondencji Alkuina z Yorku z Arnonem z Salzburga, [w:] M. Laskowska, M. Sas (red.), Autor i jego dzieło w wiekach średnich, Warszawa 2014, s. 17-38.
Sosnowski M., Strategia misyjna ad gentes na łacińskim zachodzie – dylematy i rozwiązania, [w:] J. Dobosz, J. Strzelczyk (red.), Chrystianizacja „Młodszej Europy”, Poznań 2017, s. 221-249.
Strzelczyk J., Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy, Warszawa 1987.
Swoboda W., Responsa Nicolai I papae, [w:] G. Labuda (red.), Słownik starożytności słowiańskich. Encyklopedyczny zarys kultury Słowian od czasów najdawniejszych do schyłku wieku XII, t. IV, Wrocław 1970, s. 491-492.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: