Wychowanie i edukacja w kulturach i religiach świata WT-P-FW-WiE
Tematyka zajęć
1. Pojęcie wychowania (aspekt religijny, społeczny, pedagogiczny)
2. Definicja edukacji
3. Pojęcie kultury
4. Określenie religii
5. Wychowanie i edukacja w Biblii
6. Wychowanie i edukacja w judaizmie
7. Wychowanie i edukacja w chrześcijaństwie
8. Wychowanie i edukacja w islamie
9. Wychowanie i edukacja w hinduizmie
10. Wychowanie i edukacja w buddyzmie
11. Wychowanie i edukacja w konfucjanizmie
12. Wychowanie i edukacja w taoizmie
13. Wychowanie i edukacja w tradycyjnych religiach afrykańskich
14. Wychowanie i edukacja w nowych ruchach religijnych
15. Wychowanie i edukacja w New Age
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: fiyd7ii
Wiedza
Student:
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teologii praktycznej oraz zasad kierujących duszpasterstwem;
- ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej i w kontekście tej wiedzy potrafi omówić dogmaty chrystologiczne oraz inne zagadnienia dotyczące roli Chrystusa i Kościoła;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego;
- ma uporządkowana i pogłębioną wiedzę z zakresu liturgiki i obrzędowości Kościoła katolickiego;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat wykorzystania współczesnych mediów informacyjnych w duszpasterstwie;
- rozumie prawidłowości zachodzące między wychowaniem a postępowaniem dzieci i młodzieży, pomiędzy życiem rodzinnym a życiem społecznym, moralnym i religijnym.
Umiejętności
Student:
- posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych a także potrafi zastosować zdobytą wiedzę do konkretnych przypadków praktycznych;
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i poza teologicznych, odnajdywać powiązania pomiędzy nimi;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologiczno-duszpasterskich w oparciu o Magisterium Ecclesiae oraz z wykorzystaniem własnych poglądów;
- umie prowadzić dialog ekumeniczny i międzyreligijny;
- na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia potrafi formułować opinie krytyczne na temat pewnych zjawisk społecznych we współczesnym świecie oraz posiada umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach;
- umie przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk społeczno-kulturowych w świetle nauk teologicznych oraz posiada zdolność interpretacji poglądów oraz twierdzeń;
- umie integrować i zastosować praktycznie wiedzę z różnych dziedzin duszpasterstwa oraz znajdować powiązania między nimi, a także zastosować je wychowawczo i formacyjnie.
Kompetencje społeczne
Student:
- jest otwarty na życie wspólnotowe, posiada postawę twórczą, podejmuje odważne decyzje dotyczące wartości moralnych;
- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- realizuje zadania związane z poczuciem odpowiedzialności wynikające z działalności duszpasterskiej, posiada także świadomość odpowiedzialności za życie społeczne;
- formuje w sobie postawę odważną, podejmuje wyzwania, w sytuacjach zagrożenia znajduje oparcie w wartościach wynikających z życia wewnętrznego pod kątem działalności duszpasterskiej.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Anczyk A., Grzymała-Moszczyńska H. i in., Idea edukacji w wybranych religiach: w chrześcijaństwie, islamie, buddyzmie i konfucjanizmie, „Psychologia Wychowawcza” 2012 nr 1-2, s. 131-145.
Bagrowicz J., Mojżesz – wychowawca narodu, w: Bagrowicz J., Jankowski S. (red.), „Pan Bóg wychowuje ciebie”. Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2006, s. 119-139.
Bagrowicz J., Wychowanie w świetle Biblii, w: Rynio A., Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 39-60.
Bagrowicz J., Wychowawcza opieka nad dzieckiem w tradycji biblijnej Starego Przymierza, w: Smolińska-Theiss B. (red.), Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, Warszawa 1999, s. 27-40.
Chrostowski W., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia w przedwygnaniowym Izraelu, w: Chrostowski W. (red.), Czynić sprawiedliwość w miłości. Księga pamiątkowa od Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego dla jego Eminencji Józefa Kardynała Glempa w dwudziestą rocznicę posługi prymasowskiej, Warszawa 2001, s. 23-38.
Drygalska M., Wybrane społeczne aspekty funkcjonowania rodziny i małżeństwa w dawnym judaizmie, „Słupskie Prace Pedagogiczne” 2001 nr 1, s. 5-11.
Fic L., Wychowanie w hinduizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości – duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 27-60.
Grzesiak H., Wychowanie i edukacja dziecka w starożytnym Izraelu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 56(2011) nr 2, s. 157-164.
Janik R., Pedagogiczne aspekty oddziaływania hinduistycznych i buddyjskich systemów filozoficzno-religijnych w okresie globalizacji, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2014 t. 23, s. 119-139.
Jankowski S., Prorocy – wychowawcy Izraela, w: Bagrowicz J., Jankowski S. (red.), „Pan Bóg wychowuje ciebie”. Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005, s. 141-157.
Jankowski S., Wychowanie w Starym Testamencie w świetle terminologii, w: Bagrowicz J., Jankowski S., „Pan Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8, 5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005, s. 29-45.
Kaflik H., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia muzułmanów – tradycja i współczesność, Warszawa 2008 (maszynopis – biblioteka UKSW).
Kopytek E., Tradycje i wzorce wychowania w rodzinie żydowskiej, „Państwo i Społeczeństwo” 6(2006) nr 2, s. 23-33.
Kustra J., Szkice do obrazów wychowania w Izraelu według Pisma Świętego Starego Testamentu, „Pedagogika Katolicka” 2008 nr 1, s. 220-232.
Mastalski J., Wychowanie w kulturze chrześcijańskiej, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 482-488.
Pałubicki W., Wychowanie dziecka w rodzinie izraelskiej, w: Moskovich W., Fijałkowska-Janiak I. (red.), Jewish-Polish and Jewish-Russian Contacts, Jeruzalem-Gdańsk 2003.
Płatek D., Wychowanie i edukacja w krajach muzułmańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 364-374.
Poznańska M.W., Pedagogika alternatywna New Age. Propozycje pedagogicznej koncepcji osobowości i wychowania, Toruń 2001.
Sakowicz E., Edukacja religijna w islamie i judaizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości – duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 15-26.
Sakowicz E., Wychowanie do niezadawania przemocy według religii świata, w: Sakowicz T. (red.), Rodzina i szkoła wobec przemocy, Kielce 2004, s. 559-565.
Sakowicz E., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela, „Paedagogia Christiana” 2011 nr 1, s. 25-47.
Sakowicz E., Wychowanie w kulturach i religiach świata, w: Śmiechowska-Petrovskij E. (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa 2016, s. 67-99.
Sakowicz E., Wychowanie w religiach świata, w: Rogowski C. (red.), Leksykon pedagogiki religijnej, Warszawa 2007, s. 876-891.
Skiba M., Wychowanie w rodzinie żydowskiej, Warszawa 2012 (maszynopis – biblioteka UKSW).
Szamocki G., Biblijny model wychowania w rodzinie, „Universitas Gedanensis” 2002 nr 1, s. 21-27.
Tomaszewski T., Nauczanie i wychowanie w Biblii, „Rocznik Skrzatuski” 2015 t. 3, s. 13-21.
Wielobób M.J., System wychowawczy jogi klasycznej, w: Melosik Z., Śliwerski B. (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Poznań – Kraków 2010, s. 259-263.
Wronka S., Wychowanie w Biblii, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 68(2015) nr 4, s. 313-332.
Wrzesińska A., Wychowanie tradycyjne w kulturach afrykańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 474-482.
Zielińska A., Wartości wychowawcze w systemach filozoficzno-religijnych Tybetu, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2011 t. 20, s. 99-111.
Zieliński P., Ideały wychowania taoistycznego w kontekście założeń i kierunków pedagogiki zachodniej, „Kultura i Edukacja” 2015 nr 3, s. 110-131.
Zieliński P., Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dalekiego Wschodu, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 374-392.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: